Saturday, August 22, 2009

B U L A T











From meowwmania.blogspot, presentinggg.... B U L A T :D

Profile
Nama : Bulat
Nama manje : Ibu Bulat
Umur : 7++ thn
Jantina : Betina
Anak : yg pnjg umur 3 ekor
Bapa : tidak dpt dipastikan hehee...

Bulat, kucing yg pertama dan yg plg lame aku bela..
Bulat ni sgt pembersih, dengar kate dan pandai amik ati. Bulat adalah antara kucin aku yg baik dan x byk kerenah..cukup mudah utk dijaga.
Bulat ni dibuang ketika dier masih kecil lg (org yg buang tu cume buang anak sahaja tanpa ibu). Bulat bersama 4 beradik: si abu, si putih dn si kuning. Masa tu aku kurang suke pd kucing cume biase2 aje, tp kerenah dorang yg nakal dan manje membuat aku jatuh sayang pd makhluk comel nie..
Bermula lah episode baru dlm hidup aku pd ketika itu, sebagai ibu kepada anak2 yg masih kecil.. :D tanggungjawab aku x byk beza jika dibandingkan dgn ibu mithali ewahh... Kemana2 aku pergi, antara bekalan wajib adalah air panas, susu, makanan, pasir dll untuk keperluan si Bulat 4 beradik. Pokoknya makan minum, sakit pening segalanya harus dititikberatkan demi untuk memastikan mereka membesar dgn sempurna.

Hari berganti minggu, minggu berganti bulan, bulan berganti tahun...terlalu byk peristiwa yg berlaku dlm kisah si Bulat 4 beradik, si Abu dikidnap org (krg asam btl!) si Putih mati dlm kemalangan :( dan si Kuning juga xpnjg umur (sakit). Di antara waktu itu juga, aku telah mengambil seekor lagi kucing yg aku jumpe dlm longkang, sdg menggigil kesejukkan, kucing jantan Sitam diberi nama (hitam berkilat, aku pakaikan rantai supaya mudah utk dikesan hihih). Jadi tinggallah Sitam dan si Bulat together2 membesar bersama. Sayangnya jodoh mereka x lama apabila Sitam ‘spray’ helmet abah aku, ape lagi mengamuklah org tue tuh dan akibat dr peristiwa itu sitam dipindahkan bersama seekor lagi kucing jantan yg laen (kcg adk aku) kerana berkelaluan serupa. Sedihnya bukan kepalang...aku menangis tiap kali terkenangkan Sitam, sihat ke dier? Dah makan ke ? kat mane tidonye? Camane pulak bile waktu hujan? Mcm2 yg bermain dlm fikiran aku, makan masa jugak lah utk hilangkan prasaan tuh.

Berbalik pd story Bulat td, bulat telah 2 kali berjaya menjadi ibu. Kali petama Bulat mendapat 5 ekor anak yg mana kesemuanya jantan : Yaya, Boboy, Puteh, Neneng dan Abu.Tapi yang tinggal skrg cume Yaya seekor shj (yg laen tak nak ceritalah, cedih :( ...). Kali yg kedua pula, si Bulat mendapat 3 ekor anak, 2 jantan dan seekor betina. Seekor dari anak Bulat yg jantan juga tak pnjg umur mati apabila diserang penyakit. Jadi yg tggal skrg cuma 2 ekor dan seekor drpd kelahiran yg pertama: Yaya-udak emuk, Teteh-encem boy dan Citam-udak cecit :D



Ok smpai di sini dulu, next time story pasal anak-anak Bulat pulak ;)

Daa...

No comments: