Saturday, August 29, 2009

M O M E L











Profile
Nama : Momel
Nama manje : Momel Yang Comel
Umur : 2++ thn
Jantina : Jantan
Berat : 2++ kg

Yang ni lak name dier Momel, Momel yang comel sbb si Momel ni tersangat lah comelnyer..gerammm =) . Momel ni xde kene mengene ngan si Bulat dan anak-anaknya, kisah sedih Momel ni bermula pd satu pagi yg hening ketika tu aku sedang bersiap nk gi keje, adalah seorg hamba Allah meletakkan 1 plastik bag kat seberang jalan depan umah aku. Tetiba beg plastik tu bergerak-gerak dan keluar la makhluk comel ni dengan jalan terdengkut2, aku pon trus pegi untuk melihat dgn lebih dekat..terkejutnya aku melihat seekor kucing putih yg comot dgan kaki yang berdarah (aku andaikan mungkin akibat dilanggar kereta). Sampai hati org tu buang kucing yg cedera camtu :(
Tak buang masa aku terus ambil si Momel balik ke rumah, nak bawak ke klinik masih awal lg jadi aku beri Momel makan dulu, gelojoh sggh dier makan mungkin dier kelaparan, kesian si Momel. Dalam pukul 8 lebih baru la aku bergerak ke klinik. Kat klinik luka Momel dicuci dan diberi injection untuk menghilangkan bengkak pada kakinya. Setelah ambil ubat aku bawak Momel pulang ke rumah. Hari-hari aku cuci luka dan beri Momel makan ubat supaya dier cepat sembuh, Momel pula tak banyak kerenah memudahkan aku menjaganya.
Lebih kurang dlm jangka masa 2 bulan baru luka pada kaki Momel sembuh dan mula tumbuh bulu Cuma jalannya saja yg masih terdengkut-dengkut sampai mak aku panggil si Tempang! Ade ke patut makhluk camni punye comel dipanggil gitu, abah pulak pggl si Kembang sbb ekornya yang kembang.. :D
Sekarang Momel dah pn sihat, lincah dan bijak. Dier dah jalan dgn empat-empat kaki tp jalannya tu tak tegak sgt lah, menurut kata doktor mungkin makan tahun.. ambil mase tulang dier nk sembuh sepenuhnya itu pn syukur kakinya tak patah.
Sejak Momel ade, mmg aku beri perhatian yg lebih pada Momel menyebabkan kucing-kucing aku yg laen jeles (kucing pn pandai jeles taw..) Mak slalu tegur aku;
Mak: “sian kat anak-anak ko yg lain tu kang dah merajuk susah pulak”
Aku: “Ala mak.. dgn kucing kurap kat luar umah tu pon owang syg, lagi kucing yg mmg owang bela sndirik hehe...”
Sebenarnya aku mmg syg ngan sume kucing aku, cuma wat masa ni si Momel yg perlukan lebih perhatian.
Aku saaayaaaannnggggg sume kucin-kucin kat dunia nih! Hehe..........
Peace no war ;) meeoowwww....

No comments: