Friday, June 18, 2010

Unlikely Friendships

Share
bismillah....

Abu Hurairah, katanya saya mendengar Rasulullah bersabda: “Tuhan menciptakan rasa kasih sayang itu seratus bahagian. Sembilan puluh sembilan daripadanya tersimpan di sisi-Nya. Satu bahagian saja diturunkan-Nya ke atas dunia. Dengan kasih sayang itulah makhluk saling berkasih sayang, sehingga kuda mengangkat kakinya kerana takut anaknya terinjak” (Riwayat Bukhari dan Muslim)



Rasulullah pernah bercerita kepada sahabatnya: “Pada suatu hari di saat seorang lelaki kehausan di tengah jalan, ia menemukan sebuah telaga (tidak seberapa dalam) lalu turunlah ke dalamnya kemudian minum sepuas-puasnya. Ketika keluar dari telaga tadi, dia melihat seekor anjing menjulurkan lidah menjilat tanah kerana kehausan. Lelaki itu berkata: Nampaknya anjing itu kehausan seperti aku tadi. Ia segera turun lagi ke dalam telaga lalu mengisi khufnya dengan air. Sambil memegang mulut khuf yang penuh air itu ia naik kembali lalu memberi minum anjing yang sedang kehausan. Anjing itu kemudian bersyukur kepada Allah atas pertolongan yang diberikan oleh lelaki itu, dan sebagai balasan atas kebaikan hatinya Allah memberi ampun atas dosa-dosanya....” (Riwayat Bukhari dan Muslim)



kalau sebelum ni asik mengepost entri yang ntah pape dan langsung tak ada manfaatnya..so di hari jumaat yang mulia ni aku nak berkongsi perasaan kasih sayang dengan korang semua. Kasih sayang itu tidak terbatas hanya sesama manusia tetapi juga meliputi keseluruhan makhluk hidup lainnya.


baca dan hayati kisahnya...





Kucing ini kehilangan tiga anaknya, bila tuan dia kebetulan meninggalkan anak itik ini bersama-sama dalam satu rumah..si kucing ni tak teragak-agak terus merawat dan membersihkan anak-anak itik tu dan seterusnya menjadi pengganti ibu kepada dua anak itik tersebut, how amazing cats really are..



Gambar ini diambil oleh seorang pelancong di resort pantai Kuala Selangor. Kelihatan seekor kera sedang menepuk kepala seekor kucing. Pelancong yang kagum dengan apa yang dilihatnya menghabiskan dua jam memerhatikan mereka "They were playing together and really seemed to have a special relationship, they adored each other. It was surprising to see the unusual interaction between the two little creatures." Kaz Campell.



Ayam ini adalah satu-satunya yang terselamat dari serangan musang yang telah membunuh 13 ekor ayam lainnya, yang kemudian dipindahkan ke farmhouse dimana tinggal seekor kucing. Melihat ayam yang ketakutan kucing tersebut sedia memberi persahabatan dan mereka terus menjadi sahabat baik.


Alpaka ini telah bersahabat dengan kucing. they were inseparable! so sweet....


Seekor kucing dan dua ekor burung, mereka mungkin nampak seperti mustahil untuk bersahabat bersama. Tapi bagi mereka nothing is impossible! Menurut pemiliknya, kucing ini tidak tahu dia seekor kucing kerana dia tidak pernah cuba untuk makan burung-burung tersebut dan tidak banyak memburu huhuu..boleh gitu ekk



Bandung Zoo di Kota Jawa Barat kucing berteman dengan kerbau liar. Mereka sering terlihat bersama-sama seperti dua rakan karib.



Germany’s Berlin Zoo seekor kucing betina telah termasuk ke dalam kandang beruang Asian Black Bear jantan sewaktu nak mencari makanan. Menakjubkan selepas itu, mereka mula tinggal, makan dan bermain bersama  



anak kucing berusia lima minggu menyangka arnab ini adalah ibunya, anak kucing ini terus memanjat-manjat badan arnab tersebut untuk mendapatkan susu dan arnab itu hanya duduk dan membiarkannya. anak kucing itu akan mengekori arnab itu kemana saja. anak kucing ini adalah salah seekor drpd 6 ekor kucing terbuang yang dijumpai dan dibawa ke pusat perubatan haiwan. they're so lovely together!



siapa sangka kucing boleh bersahabat dengan iguana eh! ni eguana ke?? ntah aku tak pasti
kalau ada sesapa tahu tolong bagitau yerk..



p/s: i guess we HUMAN, should all be able to get along better! malu la dengan haiwan yang tak berakal tu, betul tak kengkawan??



source : love meow

suka?

9comments: