Friday, July 23, 2010

Dante, Si Kucing VEGETARIAN!

Share


Kucing merupakan haiwan karnivor atau pemakan daging. Ia memerlukan diet yang mengandungi kalsium dan fosforus yang hanya terdapat dalam daging dan tulang. Tetapi Dante adalah seekor kucing yang telah menghancurkan teori ini. Dante merupakan seekor kucing VEGETARIAN! dia langsung tidak makan daging, ikan atau ayam. Pelik bukan? Tapi itulah kebenarannya.


Becky Page, pemilik kucing ini menjumpai Dante di sebuah lorong sedang kelaparan, lalu membawanya pulang ke rumah dan terus diberi semangkuk ayam. Peliknya Dante langsung tidak mahu menyentuh daging ayam itu walaupon pada saat dia sedang kelaparan. Kemudian Becky memberikan pula ikan kepada Dante tetapi kucing ini tetap memberikan reaksi yang sama. Bingung dengan keadaan ini, Becky hanya melihat Dante berjalan-jalan sekeliling rumahnya dalam keadaan kelaparan. Tiba di dapur Dante mendekati tong sampah di mana ada sisa sayuran dibuang di situ. Dante terus menjilat-jilat dan seterusnya memakan sisa-sisa sayuran tadi.


Kini, Dante sudah pon berusia 2 tahun, dan menu Dante masih sayur-sayuran dan juga buah-buahan. Antara makanan kegemaran Dante adalah pisang, selain itu Dante juga suka makan hasil kebun yang ditanam sendiri oleh Becky, seperti kubis, asparagus dan melon.





"Sejak dia makan sayuran, dia tidak pernah mendekati semua yang berlemak dan lebih memilih sayuran yang ditanam sendiri di kebun," ujar Becky. Dan menurut Becky, kadangkala dia terpaksa menyembunyikan daging didalam makanan Dante kerana bimbang kesihatan Dante akan terjejas dengan hanya memakan sayuran dan buah-buahan, tapi jika Dante terlihat ada potongan daging itu, Dante langsung tidak mahu menyentuhnya.




p/s: kalau kucing-kucing aku diberi makan sayur jer.. haruslah bebudak tuh pakat mogok ramai-ramai, paham-pahm jelah memasing kalau makan dah macam buragas, tak henggat donia hehh!

suka?

6comments: