Wednesday, August 11, 2010

"Sahurlah kamu kerana di dalam sahur itu ada BERKAT" - HR Bukhari dan Muslim

Assalammualaikum w.b.t

hai tawan-tawan..... Selamat Pagi! Korang sahur apa pagi tadi? tak sahur??? ish tak bley... Walaupon bersahur ni hukumnya sunat tetapi itulah yang membezakan puasa kita dengan puasa orang kafir. Jadi bangunlah bersahur...minum minum milo ke, cicah roti ngan air kopi ke, tak pon kalau tak boleh makan langsung makanlah sebijik kurma atau memadailah dgn seteguk air sebagai syarat kita bersahur. Bersahur dengan kurma adalah sebahagian daripada sunnah Nabi kalau diamalkan kompem kompem la dapat ganjaran pahala kan, insya'Allah...




Rasulullah s.a.w. bersabda: “Perbezaan diantara puasa umat Islam dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) itu ialah dengan makan sahur.”


Mereka yang bersahur akan diberi keuntungan berlipat ganda dari Allah SWT. Selain daripada memperoleh kekenyangan dan kekuatan untuk mengerjakan ibadah puasa pada sebelah siangnya mereka juga memperoleh berkat yang diturunkan sepanjang hari mereka melaksanakan ibadah tersebut. haa....bestkan, siapa tak nak. So jom kita rajin rajinkan diri untuk bangun bersahur dengan harapan semoga kita mendapat keberkatan-Nya, insya'Allah...


Selamat berpuasa semua! Jangan puasa yang yang yok macam mamat kat bawah ni yerk



p/s: si jebon-jebon tu pon sibokkk jugak nak bersahur haihhh...

10 comments:

m4rilyn said...

selamat berpuasa

cakap kat jebon2 tu kalo bersahur kene puasa.

nanti waktu berbuka musti dorang nak berbuka gak

-telordibasuh- said...

slamat berpuasa hehe..kene penuh tau

e.t.t.y said...

tu lah pasal. ada je yg mintak sahur jugak pagi tadi...macam dia je kena puasa, padahal pagi nanti dah kena buka periuk. hehe

Misz Pinkie Winkie said...

lin tak sahur smalam ;(

Chika said...

saya sahur milo n roti. hehehe

Lan Bingka said...

pagi tadi saya sahur cempedak goreng & kurma je..;)

De'din said...

Dedin sempat sahur pagi tadi..
sahur roti canai ja

sweetsal said...

hehe..kita sahur gn roti gn kaya + air kosong jer..

saya said...

hehehe.. gambar budak yg teringat ayam gorengtu sebenarnya menggambarkan awak kan? hahahahahhaa... gambaran ygbegitu tepa sekali. ajak je jebon2 tu sahor.. budak2 tu memang suka menyebok.. tapi sukaaaa..

Lieya said...

Selamat berpuasa....