Sunday, January 2, 2011

KUCING + CACING = larikkkkkk ! ! !

:: min tomin ::


Baru-baru ni aku dapat mengesan si MIN kecacingan. Oh! untuk pengetahuan semua MIN dah ok aku dah bagi dia ubat cacing nanti lagi 3 minggu bagi lagi. Tiga pat hari ni aku asik mendapat nightmare akibat dari tertengok cacing pada muntah MIN gelikkkkk.......... *mode TRAUMA!  So hari ni nak citer skit pasal makhluk geli geleman nih...


Selalunya kucing yang kecacingan ini tidak akan menunjukkan sebarang gejala. Mereka tetap aktif dan makan seperti biasa malah ia makan dengan kadar yang banyak tetapi tetap kurus atau berperut buncit. Ini adalah tanda-tanda kucing anda kecacingan, gejala lainnya akan terdapat cacing berbentuk seperti lidi berwarna putih atau krim pada muntah atau kotorannya *kotoran?? alahai sopan nya...taik lah senang kata..bior senang paham heee~


Cacing merupakan endoparasit (parasit yang hidup dalam tubuh) yang sering menyerang kucing. Ada 2 jenis cacing yang sering menyerang kucing :

1) Cacing Gelang
Cacing gelang berbentuk seperti lidi berwarna putih atau krim dengan ekor dan kepala yang runcing. Panjangnya mula daripada beberapa milimeter boleh mencapai hingga puluhan sentimeter.

2) Cacing Pita
Cacing pita pula berbentuk seperti pita putih atau krim dengan diameter beberapa milimeter. Panjang cacing pita pada kucing boleh mencapai hingga 70 cm.

[ingat nak tepek contoh gambar cacing-cacing yg tersebut tapi aku geli la weiii~ korang gugel la sendirik ekk]



Cacing ini akan menyebabkan gangguan pencernaan, anemia, kekurangan gizi atau komplikasi lain. Anak kucing yang baru lahir dapat mendapat cacing dari ibunya. Anak kucing yang diserang cacing akan mengalami cirit birit berpanjangan, terbantut pertumbuhannya atau mati kerana kekurangan cairan (dehidrasi) dan kekurangan gizi. Cacing juga boleh menular melalui telur yang biasanya terdapat pada tahi kucing atau melalui kutu kucing dan tikus.


Cacing-cacing ini akan menghisap nutrisi makanan yang terdapat di usus atau menggigit dinding usus dan menghisap darah yang terdapat di usus. Luka-luka akibat gigitan cacing boleh menyebabkan infeksi pada dinding usus. Beberapa jenis cacing hidup dan berkembang di pembuluh darah sehingga dapat menyebar ke seluruh tubuh dan menyebabkan gangguan pada jantung, otak, hati atau organ lain.


Oleh itu memberi ubat cacing secara tepat dan berkala kepada kucing yang dipelihara adalah sangat penting untuk memastikan tahap kesihatan yang baik untuk si comel anda. Ubat cacing tidak boleh diberi sembarangan, ia adalah racun dan perlu diberi mengikut sukatan berat badan kucing. Seeloknya bawalah kucing anda berjumpa VET untuk mendapatkan rawatan yang tepat.


Sekian, untuk makluman dan tindakan tuan-tuan dan puan-puan. Terima kasut!


L O V E  CAT.  S A V E  CAT.

14 comments:

m4rilyn said...

hoh lau mung letak gmbar cacing kang i terbaling nettbook nie kang

info yg menarek

Nur Misnan said...

assalamualaikum cik meoww..
euwwww... kegelian rasanya
bila terbayang pasal cacing..

anis said...

haha, dulu satu sem anis bljar sal cacing ni..
geli nk mampus tgok gmbr2 dia, tp saba je...haha

lupie said...

Yikes!!

We no likey "cacing" too...
Min, semoga cacing2 tu cepat hilang dan no more kacau cutie Min!

Selamat Tahun Baru Auntie Meow!

Love, Lucky & Co.

marina anakcikbob said...

muntah? jadi lepas makan ubat cacing, xsemestinya kuar ikut taik ek? ahahaha.. nerd kan ai?

kalo orang macam mana pulak? ikut muntah jugak?? (ni siyes ni.. aku baru nak makan ubat cacing tapi bila pikir kemungkinan2 nye, terus xjadi makan.. wuwuwu..)

E.d.Y said...

oo..kucing pun ada kene penyakit cacing ek?

Chika said...

huhuhu... ai pun geli tgk cacing kuar dari 'kotoran' dia... huhuh... budak mon kene pakai stokin nak kuar rumah ni... aish!!

DearCats said...

huh! sib baik tak tepek gambo cacing tu haha!.. tapi DC tepek gak gambo ba alif ba ya la dlm entri terbaru - Makanan dan ubatan yang merbahaya pada kucing - Siri 2 uhuk!

meowwmania said...

m4rilyn,
hahahaha...kannn

Nur Misnan,
yela kak...bila teringat tu mmg geli geleman, naik sume bulu roma huhuu

anis,
hohh? kena pegang tak?

lupie,
hehe..tengkiu aunty lupie :)

marina anakcikbob,
hahaha..kucing jelah yg muntah cacing nih, manusia tak penah tau lak

E.d.Y,
iyer incik edy..

Chika,
tula kan...mmg wisau lar kucing ai yg dulu2 xpnh lg ada masalah cacing ni, br pirst time kena

DearCats,
hehe...sy gelikkkkk

daisy said...

patut le ari tu ada cacing kuar dari buntuit tucin aku.tak bagi ubat cacing ghupenye..
takpe lah,kucing tu pun dah k.o

Awang Hafiz said...

pagi tadi masa tgh kemas2 rumah, tetiba ternampak kotoran di penjuru rumah.. (kotoran??) hehe.. masa nak memulakan sesi permbersihan, ternampak benda warna putih panjang2.. setelah diteliti, benda itu bergerak2 meliut2 diatas kotoran itu.. :muntah darah:. rupanya kucingku kecacingan.. terus pg kedai haiwan beli ubat cacing.. skrg tgh menunggu kotoran seterusnya muncul.. :patient:

eh, jemput follow blog saye.. :wink:

G3-lina said...

salam .. na tnye.. bole ke kalau kucing tu di beri ubat cacing manusia??

**bls kat blog sye yE~

onniey84 said...

salam mohon share bg tujuan rujukan saya yer.. nti saya kredit to blog ni,, :)

farah zahirah said...

Baru tadi nampak cacing kat yaktak kucing.. alahai.. terus gugel nak tau ape nak buat! 3 pagi weii nampak cacing.. nightmare kang.. huhuhu thanks dear info terbaik!