Saturday, February 12, 2011

Majlis Makan-Makan Yang Memberi Kejutan. SURPRISE!!!

Share
Assalammualaikum.


Hello everyone! Ok nak stori mori sikit, malam tadi kami sekeluarga menghadiri Majlis Annual Dinner & Appreciation Night tempat abah bekerja. Ikut dari aturcara majlis bermula pada pukul 7 tapi kami pergi selepas solat maghrib. Sampai sampai majlis pon belum bermula lagi biasalah janji orang kita kann...


Pertamanya lagu 1Malaysia berkumandang wahh...tetiba semangat 1Malaysia berkobar-kobar. Lepas tu kami disajikan dengan Classical Infusion Dance ataupon Tarian Klasik India. Memang suka bab-bab tarian klasik nih, terpegun tengok setiap gerak tari umpama mempunyai maksud yang tersendiri. Selepas ucapan MAKANNN....sambil-sambil tu diselang selikan dengan persembahan dan Lucky Draw tapi malangnya kami tak berapa lucky huhuu...tapi tumpang gembira sebab pemenang pertama yang mendapat hadiah TV LCD 32" adalah sabahat abah sendiri weeee~~


Classical Infusion Dance

tarian daripada budak-budak kecil yang sangat mencuit hati..

"Asmaradana"

Peacock Dance

abah menerima Penghargaan Pekerja

abah saya yang sedang berselimut dengan songket hijau yang berada di hujung sebelah kiri

untuk pengetahuan semua, abah saya bekerja dengan seorang Datuk yang berbangsa India. Sebab tu kalau diperhatikan ada dua tiga orang kat atas pentas tu berselimut dengan kain songket. Saya tak pasti apa maknanya dalam budaya orang India tapi yang pasti itu adalah merupakan satu penghormatan yang diberi.


APAKAHH??

persembahan dari staf,

masa abah naik atas pentas sambil pakai rambut afro aku tak tahu nak ketawa ke nak menangis time tu...dorang nyanyi lagu Alleycat, Sampaikan Salam. aku macam "OoOoo......." Lepas tu ada lagi satu persembahan dari staf, dorang menari lagu "boleh pandang-pandanggg....jangan pegang-pegangggg" layannnnn.....


Antara menu malam tu...

"Four Hot Combination Chef Special"

"Braised Sharks Fin Soup with Crab Meat"

"Ayam Percik Indonesia"

"Vegetable Stir Fried Mixed with Mushroom"

"Fried Prawn with Sambal"

"Rendang Kambing Pahang"

"Fried Mee Hoon Kampung Style"

Ikan Siakap Asam Pedas dan Ice Longan Pudding tak sempat nak snap gambar sebab terlalu sibuk, sibuk makan ahaks...dalam bebanyak menu tu aku paling suka "Four Hot Combination Chef Special" memang hottt dan memang sedapppp......


Acara yang terakhir adalah acara yang ditungu-tunggu oleh semua staf. Acara pemberian BONUS untuk staffff.... dup dap dup dap....memasing teruja bukan setakat staf, isteri staf, anak-anak staf semua pon macam panas punggung tak boleh nak duduk diam AHAHA...

En Mohamad bin Ibrahim.....nama abah dipanggil. Tengok dari jauh abah naik ke pentas menerima cek, selepas semua staf mendapat cek masing-masing acara bergambo ber ramai-ramai pula. Kami menunggu dengan sabar untuk abah kembali semula ke meja. Sampai je abah hulur sampul surat yang berisi cek pada mak, aku tengok mak....mak hulur sampul pada aku "bukak lah...." terus membuka sampul dengan gelojoh biasalah busy body padahal bukan duit aku ponn...... bukak sikit je pastu intai kat dalam nak tengok berapa jumlahnya. Uiks masih tak puas hati....tarik keluar...aku tengok abah.

Abah tanya, "berapa?"  
Aku membulatkan mata.  
Abah : " lima??"  
Aku : " tak..."  
Abah : " berapa...?"  
Aku : "abah tengok ah sendiri..."
Mak dan adik-adik aku : "BERAPA??!!!"
Aku : "heheeeee......."


"alhamdulillah...." kata abah. Aku, mak ngan adik-adik TERSENGIH.....


"sudahkah saya memberitahu abah bahawa saya sayang pada abah dan dan...suara abah sangat sedap ketika menyanyi tadi ihihihi....."


bukan niat untuk menunjuk tapi sekadar berkongsi kegembiraan kami yang masih bersisa sehingga ke hari ini. tapi aku tahu bukan senang-senang nak mendapat ganjaran seperti itu, abah bekerja kuat tak kira siang atau malam tak kira cuti atau public holiday. Abah juga tak berkira tentang kerja walaupon bukan tugas dia kalau dia mampu lakukan dia akan buat tanpa banyak bicara. kalau dalam goverment sector ungkapan "mengutamakan kerja hakiki sebelum kepentingan peribadi" selalu diungkapkan itulah jua yang abah amalkan. kadang kala kami merungut juga bila abah susah nak bercuti dan asik bekerja tapi itulah abah yang saya kenali. Abah saya yang sangat ringan tulang, abah saya yang tekun bekerja dan sangat menjaga displin. Mungkin terbawa-bawa sikapnya sebab dulu abah adalah seorang tentera.


mende ni tak tahu nama...abah dapat dua. satu masa penghargaan staf yang abah kena selimut dengan kain songket dan satu lagi ketika menerima cek bonus.



p/s: ABAH saya adalah IDOLA saya.

suka?

14comments: