Thursday, April 21, 2011

Hadir Lagi Dengan Membawa Khabar Gembira

Share
Assalammualaikum.

Selamat Pagi!

Hari ni saya pergi kerja dengan perasaan gembira. Gembira bila tengok anak-anak bulus yang sakit semakin sembuh. Mon dah mula nak makan sendiri, hepi sangat bila tengok dia tunggu kat mangkuk makanan tu. Dah lama tak tengok Mon mintak makan sendiri. Hepi hepi hepi!!



masa ni MON dah mula hilang selera makan



Masa mula-mula Mon muntah dulu saya tak sangka langsung boleh melarat macam ni. Seminggu jugak Mon sakit. Bermula dengan muntah, tak selera makan dan demam. Badan Mon susut teruk, beratnya turun dari 3.5kg ke 2.4kg. Pada awal Mon demam saya juga sedang demam jadi saya tak dapat nak menumpukan sepenuh perhatian pada Mon sehingga Mon menjadi lemah kerana dia hanya minum dan tak mahu makan. Saya hanya menangis dan menangis melihat keadaan Mon yang semakin lemah.



MON selalu menyendiri dan mengasingkan diri dari yang lain



Setiap kali saya memberi ubat dan memaksa Mon makan hati saya hancur melihat betapa susahnya dia nak menelan makanan. Saya dapat lihat kesakitan dalam mata Mon yang menatap wajah saya tiap kali saya memaksa Mon makan. Dan sebenarnya lebih banyak ubat dan makanan yang terluah daripada ditelan tapi saya tawakkal jelah pada saya bukan ubat yang menyembuhkan tetapi Allah. Ubat adalah satu ikhtiar atau usaha dalam mencari penawar penyakit yang selebihnya saya hanya berdoa dan berserah pada-Nya. Satu yang saya amalkan, saya membaca Al-Fatihah berulang-ulang sambil mengusap MON sambil hati saya tak henti-henti berdoa yang terbaik untuk Mon. Sejujurnya pada ketika itu saya redha jika tuhan nak mengambil Mon kerana saya dah tak sanggup nak melihat Mon menderita lebih lama.



tidur berdua dgn BabyMushuk. 
tak sangka rupanya dua dua dalam kesakitan




Dan Alhamdulillah...Allah mendengar dan memakbulkan doa saya. Mon menunjukkan tanda-tanda positif dan semakin sembuh. Saya ingat lagi pertama kali saya melihat Mon mula menjilat bulunya saya terus membuat sujud syukur kerana saya tahu itu adalah tanda-tanda Mon semakin pulih sebab kucing kalau sakit dia tidak akan menjilat bulunya (grooming). Gembiranya saya pada ketika itu, bersyukur saya yang tak terhingga kepada Ilahi. Setelah puas menangis sedih, hari itu saya menangis kegembiraan. Terima kasih Ya Allah.



Gembira bila pulang ke rumah Mon menyambut saya seperti selalu. Walaupon masih lemah Mon setia menunggu saya setiap kali saya pulang ke rumah pada waktu tengahari dan petang. Mon menyambut saya dengan suaranya yang masih serak-serak basah. Terharu betul saya. Kalau melihat keadaannnya semasa sakit dahulu memang saya tak sangka umur Mon masih panjang.



Semoga Mon, BabyMushuk dan anak-anak bulus saya yang lain diberi kesihatan yang baik sentiasa, amin amin yarabbal alamin..

suka?

17comments: