Monday, June 6, 2011

Sedih bila tak mampu untuk berbuat apa-apa.

Assalammualaikum.



Semalam dalam perjalanan balik dari KL, bas yang saya naiki berhenti di salah satu hentian di Melaka (tak pasti hentian mana) Terkejut bila masuk ke tandas nampak seekor ibu kucing bersama tiga ekor anaknya sedang tidur lena di atas batu-batu yang telah dialas kain mungkin oleh sesiapa yang simpati melihat keadaan mereka.






Mungkin baru beberapa hari ibu kucing tu melahirkan anaknya. Macamana lah ibu kucing tu boleh sampai di situ? Di buang orang ke? Kalau dibuang orang memang kejam lah orang tu sebab di kawasan tu langsung tak ada kedai makan cuma gerai kecil menjual jajan.







Sedih betul saya melihat ibu dan anak-anak kucing tu. Sepanjang perjalanan saya teringatkan mereka. Lagi sedih sebab saya tak boleh nak buat apa-apa, kalau lah saya berkereta pada masa tu saya akan ambil mereka. Tak sampai hati saya nak membiarkan mereka di situ. Hancur luluh hati saya tiap kali terkenangkan mereka. Semoga sentiasa ada rezeki untuk mereka dan semoga Allah sentiasa melindungi mereka.




*****




Bila sampai di rumah pula, lagi berita sedih yang saya terima. Anak kucing baru yang saya bawa pulang hari tu telah menghilangkan diri. Kata adik anak kucing tu tak aktif dan tak mahu makan. Saya sedih sebab tak sempat nak merawat kucing tu namun saya terpaksa redha dengan ketentuan-Nya.






Itu semua di luar kawalan saya dan apa yang mampu dilakukan di kala ini hanyalah dengan mendoakan yang terbaik untuk mereka. Sesungguhnya Allah maha pengasih, maha penyayang lagi maha mengetahui segalanya.

20 comments:

ery D cat said...

kesiankan..ibu kucen tu..anak dia bersih dan comel..xpela MM...doakan yg terbaik pd semua...moga2 rs simpati kt tu dpt meneruskan hidup mereka ngn doa2 kita..

Cat-from-Sydney said...

Aunty Meoww,
(((((HUGS))))) Kita doakan yang terbaik aje, OK? purrr...meow!

Nurul dot..dot..dot said...

kucing nurul pun macam tu jugak dulu..
orang tua2 kata kucing kalau nak mati, die tak nak mati dalam rumah..
masa kucing nurul sakit die gagahkan jugak nak jalan keluar dari rumah..
pastu die hilang tak balik2..
bila kitorang cari rupanya die da mati kat dalam longkang belakang rumah kitorang..sedih tengok die time tu..

MamaLeeya said...

memang kita tak mampu.....walau hati meronta2 berkata kita mampu....

Si kembang pun dah tunjukkan tanda2 tidak bermaya....tensennnn.....

habsahharun said...

(T__T)

harap2 ada orang yang dapat jg ibu & kitten tu...

Semoga Allah melindungi mereka & anak kucing MM juga..

GtHans said...

siannya anak-beranak tido kat batu tu..harap2 slmt laa sumer tu..:(

Papa Hero said...

YUP....setuju dgn pendapat cik lynn..

memang serba salah dibuatnya...PH sendiri pun dah byk kali alami situasi mcm ni...cuma, hanya doa jer yang mengiringi mereka..

Rosmawati Yusof said...

Apa yg mampu kita buat, mendoakan kesejahteraan dan keselamatan mereka. Allah ada bersama mereka, aminn...

marina anakcikbob said...

uwaaaaaaaaaaaaaa...sedih...
aritu aku nak g puchong, dari putrajaya. bereni jap kat perhentian kecik lepas flyover seri kembangan sbb nak salin baju.
tiba2 kat parking nampak 1 kucing kaler hitam tengah selongkar tong sampah. sumpah, situ xramai org singgah sbb xde apa2. kedai makan cuma 1, itu pong tersembunyi. petro stesen pong esso. sapa nak singgah kan? sian dia.. bila aku nak kasi makan, dia sembunyi dalam kolong longkang. sian dia..

lupie said...

{{{hugs}}} too!
We pray and purr too...

Juz Call Me Sharz said...

harap-harap kucing tu akan selamat..
cian kat dorang tido kat atas batu tue..
kite pon akan sedih kalau mampu tengok dan tak boleh nak wat pape..
=((

sI tEDI said...

dekat mana tu MM? Lokasi? Alor Gajah ke ??? uwaaaaaa..

shahjiehan said...

bgusnya akak nih


sy xminat sgt kucin

Miss Ieza said...

mari kita berdoa agar kita semua para pencinta haiwan mendapat rezeki yg byk agar dapat kita agih2kan kpd makhluk comel ini.

saya mmg selalu berdoa... moga Allah memberi rezeki lebih kpd sy utk sy kongsi rezeki itu sesama makhluk... drpd manusia fakir dan miskin, anak yatim etc sehingga kepada kucing2 terbiar jalanan spt ini...

dan kalau saya berduit kelak, saya akan tubuhkan yayasan khas utk kucing2 terbiar agar nasib mereka jugak turut terpelihara.


marilah sama2 berdoa seperti ini setiap masa tanpa henti...


p/s : selalu menangisi nasib malang insan-insan kurang bernasib baik serta kucing2 jalanan yg merempat tak tentu hala demi mencari sesuap makanan...


pesan saya, kalo boleh, kita sbg pencinta kucing & haiwan lain, sediakanlah spare makanan mereka dalam kenderaan agar senang kita beri makan jika terjumpa di mana-mana...

insyaAllah sikap prihatin kita ini akan dicatat oleh Rakib sebagai satu lagi amal kebajikan utk kita tuai di akhirat kelak, mudah-mudahan!

'AQILAH said...

comelnyeee.

veesakura said...

kesiannya dorang.. kittens tu nampak healthy. harap2 ada yang sudi bawak dorang pulang nanti. semoga Allah lindungi mereka.amin..

sesemut said...

we can only pray for them.
i tak boleh la benda2 macam ni.. emo nanti

Mijoe said...

semoga mereka semua selamat.

dan semoga anak meow yang MM jumpa aritu balik semula ke rumah MM! Amin

akmalhilmi said...

romeo carik mummy kat KL kot
tgu la nanti dia balik
hehe

NOR HAYATI PUTRI said...

salam
sya baru follow your blog....
mmg sedih awak, sya pun selalu sedih n luluh setiap kali tgk kucing kena buang mcm tu....wish i'm damn rich....boleh selamatkan semua kucing kan......kita sama....huhuhuhu