Friday, August 19, 2011

Mukjizat Azan

Pesanan Semasa Mendengar Azan…


Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa…. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ‘sakaratul maut’.



Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.”  Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.



Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak .



Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izin-Nya menjanjikan syurga untuk mereka.



Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.  


“Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah...' semasa sakaratul maut menghampiri kami. Amin..amin.. amin Yarobbal a’lamin...”



Sumber - Oh! Islam

6 comments:

m4rilyn said...

insyallah

syafiqahatta said...

kalo waktu azan ade orang pasang lagu kuat2, kite kene tegor or diam je?

Hana Soffelia said...

Betul tu. Kadang2kn kalo g mydin (Kota Bharu), if waktu azan mesti cashier akan berhenti jap untuk menyahut azan. Then after dh hbs azan, semua menyambung aktiviti membeli-belah. Suka mcm tu. ^_^

m.q said...

tazkirah jumaat Ramadhan :)

Nur Misnan said...

sekarang ramai manusia tidak menghormati
AZAN berkumandang...

Ms. Dot said...

banyak orang tak sedar hal ni...azan or tidak,,sama sahaja..kadang2,,even non muslim pulak yang ingatkan bhw azan sdg berkumandang...