Tuesday, December 27, 2011

Anak-Anak Kucing Malang

Share
Assalammualaikum w.b.t


26hb Disember masa cuti Hari Krismas hari tu saya ke pejabat kerana ada urusan yang perlu diselesaikan. Selesai melaksanakan tugas saya nak terus pulang ke rumah.


Dalam perjalanan pulang semasa turun bukit selepas selekoh tajam saya terkejut bila melihat beberapa ekor anak kucing keluar dari kotak yang diletakkan betul-betul di tepi jalan. Mesti orang baru buang ni...sebab semasa perjalanan datang ke pejabat tadi memang takde.


Orang yang membuang tu pon agak-agak lah. Ada ke diletak jer kotak tu kat tepi jalan kompem kompem lah kucing-kucing tu akan keluar dari kotak tu. Karang kalau kata takde otak marah pulak ke memang nak suruh kucing-kucing tu mati dilanggar kenderaan hishhh....


Saya cuba undur balik kereta kerana dah terlajak, tengah dok undur ada pulak kereta datang dari belakang. Saya terus nekad letak kereta di bahu jalan. PON! POONNN!!  kena hon huhuu... SORRY!!  Saya dah menyusahkan pengguna jalan raya yang lain. Saya kena jugak ambik budak-budak kecik tu kalau dibiarkan memang tak panjang lah umur mereka.


Bila sampai keempat-empat anak kucing tu masing-masing dah keluar dari kotak dan mengiau tak henti-henti. Masih terlalu kecil dan dibuang tanpa ibunya. Kesian. Saya tengok kesemuanya kurus dan sakit mata. Terus saya masukkan mereka kembali ke dalam kotak. Saya tak jadi pulang ke rumah saya terus patah balik ke pejabat. Sampai pejabat saya terus mencari makcik guard di situ, makcik guard tu pon suka kucing. Beliau selalu memberi kucing liar di kawasan tu makan.


Saya beritahu pada makcik guard yang saya tak boleh membawa pulang anak-anak kucing tu dengan keadaan rumah saya yang daif dan masih dalam proses pembinaan. Jadi keadaan di rumah sangat berserabut, tongkang pecah pon kalah huhuu.... Jadi saya cadangkan supaya saya dan makcik tu jaga saja anak-anak kucing tu di sini. Makcik guard tu pon setuju dia mencadangkan supaya saya meletakkan anak-anak kucing tu dalam sebuah stor yang tak pakai. Bila tengok stor tu luas, besar dan selesa saya terus setuju! Saya berpakat dengan makcik guard tu yang kami akan bergilir-gilir menjaga mereka. Beliau akan tolong beri makan pada waktu siang dan saya pula akan datang memberi makan pada waktu malam.


Selepas berbincang dan berpakat membawa berkat. Saya terus keluar membeli beberapa tin wetfood dan ubat sakit mata untuk budak-budak kecik tu. Kibbles pon saya beli jugak untuk budak-budak besar yang selalu temankan makcik guard di situ.


Jom kita tengok gambar bebudak cinonet tuh...


putih ada 2 satu putih kuning...

satu putih kelabu

kuning oren lak ada dua..

yang satu aktif..


yang satu lagi kurang aktif sebab kena sakit mata yang teruk

tapi mereka dah pandai makan sendiri


kalau masih belum pandai makan tentu saya akan saaangat bersusah hati...


haaa....budak ni yang paling aktif, nak melompat jer keje dia...rasa macam nak picit picit....


piciiittttt............. eh! ihihihii


lepas bersihkan dan letak ubat mata, 
mata si kenit ni dah boleh bukak :))


saya letak ubat ni, jejebon saya sangat serasi dengan ubat ni sebab ubat mata ni ada antibiotik sekali. Tapi sebab anak kucing tu masih terlalu kecil saya cuma boleh letak sekali dalam sehari saja. harap-harap sesuailah dia dengan ubat ni..


***


Terima kasih makcik! Lega rasanya bila ada orang yang sudi membantu dan berganding bahu. Orang kata.. berat sama dipikul ringan sama dijinjing jadi segala urusan menjadi mudah. Seronok bila berkongsi minat yang sama dan sangat sangat seronok bila dapat membantu makhluk kecil yang tak berdosa itu :))



p/s: tak sabar nak tunggu bebudak cinonet ni besar sikit, tak sabar nak mandikan kamu ngeh..ngehh

suka?

23comments: