Thursday, June 30, 2011

9 bulan yang lalu...

Assalammualaikum.



aloloo manjanya si Mon dengan kakak dia



Dorang berdua ni memang rapat, perangai pon lebih kurang sama. Manja, penyabar dan berdikari. Selalunya kalau bawak balik kucing baru, Mon dengan Baby Mushuk lah yang paling tak kisah. Atas sebab itu jugak dorang berdua ni senang kena buli dengan pendatang baru contoh terhampir si Wira mata catu. Sampai terjerit-jerit dikejekan Wira kadang kesian tengok.


Bila tengok dorang tidur berdua macam ni, macam sebaya je kan padahal jauh beza umurnya. Si Baby Mushuk ni macam tak besar-besar lah...camtuuu jek. Adik-adiknya dah lebih besar dari dia.


Teringat masa MON dan MIN kecik dulu. Baby Mushuk sangat rajin menjaga adik-adiknya. Lebih rajin dari ibunya si Kakak Baby tu. Kadang terkonpius anak siapa, sampai gitu sekali rajinnya si Baby Mushuk nih... bayangkan lah.



Lebih kurang 9 bulan yang lalu.....



Baby Mushuk memandikan MON



menjadi teman tidur...



dan teman bermain



p/s: dah beco anak mummy sob sob...cedih

Monday, June 27, 2011

Si Puteh Budak Perahsantan !



skodeng kamu?? 
siapa pulak yang nak skodeng 
kamu tuu....




haa yelah..yelahh...





alahh.....adik kamu lah si Wira 
mata catu tuu




perahsan!!


Sunday, June 26, 2011

Apsal lah pendengki sangat jadik orang. Eh! PEMBETULAN. Bukan orang tapi kucing.




Dah tengok video ni? Jangan salah faham yer...dalam video ni bukan Wira kena buli. Yang sebenarnya si Wira ni yang menjadi pembuli tak boleh tengok orang lain senang, tengah elok elok Baby Mushuk ngan Momon berkasih sayang tetiba dia datang buat huru hara, pendengki betul!


Pastu jenis kalau bermain bukan reti nak geget main-main, ini jenis kalau mengeget tu kasi kunyah sampai hancur kalau boleh. Ganas! sebab tu bebudak jebon lain tak suka main ngan si Wira nih. Mon sorang je yang tahan main ngan si Wira ni, karang kalau geram ditampornya berkali-kali tapi budak Wira ni bukan reti serik sekejap je diamnya. Terjal betul! memang keturunan lanun budak Wira nih. Tidak syak lagi haihhh!

Saturday, June 25, 2011

Misi Citam GAGAL. Yes !!

Selamat Hari Sabtu!
Masa untuk memandikan anak-anak buluuuuu...



*****



Citammmm

where r yuuuuu.......?





eh! macam kenal je kaki itam tuh

muehehe....





panjat..panjat

krekkkkkk........ *tarik kerusi






hehe....kan betul!






hai sayang, jom mandi!




Misi Citam 1
Misi Citam 2
Misi Citam 3
Misi Citam 4
Misi Citam 5

Friday, June 24, 2011

Kasih Seorang Adik Yang Tidak Dihargai. Kasihan.....

...sambungan dari entri INI









momonnn!!!

MUHASABAH DIRI: Duhai Hati, Janganlah Terkorban Dengan Dunia

Sesekali hati mengeluh dengan kesusahan dan kepayahan hidup. Terasa pedih dan rapuh, sakitnya seperti tiada hati lain yang mampu mengerti.


Namun adakah kita sedar bahawa ia adalah ujian dari Allah?

Kepayahan itu sesungguhnya adalah satu bentuk tarbiyah-Nya kepada hati.

Pernah hati bersyukur kerana mendapat perhatian yang sedemikian dari Tuhannya?

Terlebih banyak mengadu dari bertahmid rasanya.



"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3)


"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf ayat 87)



Tak tersedarkah hati bahawa segala yang diberinya itu adalah nikmat; kebahagiaan adalah nikmat, sakit adalah nikmat, perit itu adalah nikmat.


Duhai hati, sedarlah, bukannya Tuhanmu tidak mendengar segala jerit perih, betapa pedih peritnya derita apa yang dialami, betapa segala yang hati ingin, tidak semua kan hati perolehi. Bukankah Dia sudah terang-terang berfirman:




"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216)




Nah, Allah sendiri telah siap mengatur segala rencana perjalanan hidupnya hati. Mengapa harus merungut lagi dengan jalan yang ditempuhi?


Duri-duri dan halangan itu adalah rahmat. Redha dan pasrah lah, wahai hati.


Tidak sedarkah kita bahawa setiap langkah, setiap kudrat, setiap butir bicara, kerlip mata dan denyut jantung selama ini semuanya nikmat yang Allah beri dan pinjamkan lepada kita?


Selama ini, adakah setiap langkah dan kudrat digunakan untuk ke jalan kebaikan? Adakah setiap butir bicara hanya yang baik dan berhikmah sahaja?


Adakah kerlip mata dan sisa denyut jantung yang masih ada dimanfaatkan dengan amal ibadah?


Allah berhak mutlak ke atas hati kita. Kenapa hati kita masih perlu persoalkan mengapa ujian diturunkan kepada kita? Layakkah hati-hati ini mendapat syurga milik Allah SWT?



"Hai kaumku, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan sementara dan sesungguhnya akhirat itulah negeri yang kekal. Barangsiapa mengerjakan perbuatan jahat, maka dia tidak akan dibalasi melainkan sebanding dengan kejahatan itu. Dan barangsiapa mengerjakan amalan yang soleh baik laki-laki maupun perempuan sedang ia dalam keadaan beriman, maka mereka akan masuk syurga, mereka diberi rezeki di dalamnya tanpa dihisab." (Surah Al Mu'min ; ayat 39-40)



Duhai hati, janganlah terkorban dengan dunia... sesungguhnya hidup hati sebenarnya untuk mencari mati yang sempurna...


Thursday, June 23, 2011

Mon Tomon Tomon

Assalammualaikum.



Petang tadi balik kerja ajak bebudak jebon semua keluar amik angin kat luar rumah. Duduk lepak kat bawah pokok rambutan. Kakak Baby, Baby Mushuk dan Min main kejar-kejar, lari-lari, panjat-panjat pokok. Tetiba si Mon ikut manjat sama.






Wahh! Mon dah boleh panjat pokok lah!! Sejak Mon excident hari tu, ini kali pertama Mon panjat pokok semula. Walaupon Mon masih jalan terhencot-hencot tapi mungkin kakinya dah tak sakit bila dibuat memanjat.





Selalunya bila main kejar-kejar tu Kakak Baby, Baby Mushuk dan Min selalu lari terus panjat pokok pastu nanti Mon mesti terbenti kat bawah jer. Bila dorang turun baru Mon kejar semula.





Lama jugak lah si Mon kat atas pokok, setiap cabang dahan tu dia panjat. Dah lama agaknya tak memanjat macam kali pertama je pandai panjat pokok agak jakon jugak lah.





Tapi bila nak turun tu ada payah sikit. Mon cuba banyak kali nak turun tapi nampak macam dia teragak-agak. Nak panjat memang mudah tapi bila nak turun tu keempat-empat kaki perlu kuat mencengkam untuk mengelakkan dari terjatuh jadi mungkin dalam kedudukan nak turun tu kakinya masih terasa sakit.





Jadi saya dukung untuk turunkan Mon. Pesan kat Mon jangan panjat pokok dulu sebab kaki masih tak kuat takut sakit balik pulak. Dia meow jer...harap harap paham la budak Mon tu yerk...

Hadiah Istimewa Untuk Mummy !

Assalammualaikum.



Kejadian berlaku semalam. Tengahari tu balik lunch macam biasa, sampai sampai rumah terus masuk dalam bilik. Bukak bukak pintu nampak si Wira terbaring atas lantai. terkejut la macam mana pulak si Wira ni boleh terkurung kat dalam bilik sebab pagi tu sebelum pergi keje, sempat lagi timang-timang budak Wira nih. tanya kat Wira...





"Wira watpe kat dalam bilik mummy ni"

"meoww...."

"camana Wira masuk?"

"meowww...."


bengong ke apa gi tanya kat kucing, memang itu jelah jawapannya...


then tanya kat adik, rupanya kata adik tadi dia ada masuk bilik sekejap carik PSP tak perasan katanya si Wira masuk sama. Mungkin dia menyorok kat bawah katil tu yang tak perasan. Mujurlah saya balik tengahari tu kalau tidak sampai ke petang lar Wira terkurung kat dalam bilik tu.






Wira bukan setakat terkurung je taw...dia bagi hadiah istimewa pada saya. masuk masuk tu ada bau kurang enak menerjah ke lubang hidung, Wira poo kat dalam bilik! Dah tak tahan benor la agaknya tu. Tapi yang geli hati tu, pandai pulak si Wira ni poo kat atas plastik. Dia boleh tumbangkan bakul sampah, kat dalam tu adalah plastik dan kertas-kertas sampah tapi pandai pulak pilih nak poo atas plastik jadi takde la tembus ke lantas. Taiknya pon comel-comel seketul-seketul macam taik kambing tapi comel lagi la taik Wira HAHAHAH....


Bijak kan Wira ni? huhuu...tak kira la suratan atau kebetulan yang penting Wira tak melepas kat atas katil saya, takpon kat atas bantal ke, selimut ke, atas pakcik teddy ke huhuu ngerinya...memang meraunglah mengenangkan nasib saya ketika itu.


Terima kasih ye sayang, terima kasih kerana kamu sangat sangat good boy!



p/s: baik tak mummy? mana nak dapat mummy yang ucap terima kasih sebab berakkan bilik dia. mummy baik kan kan kann... *lap air mata sambil mop lantai

Wednesday, June 22, 2011

Wordless Wednesday : Nightmare??


wachaa!!

Wordless Wednesday : The Pretty Eyes

PEMBERITAHUAN.
Entri ni sebenarnya saya dah setkan auto-published untuk hari Rabu tapi entah macam mana boleh tersalah tarikh pulak. Sesiapa yang dah tengok entri ni semalam tak kira ok! tak aci! kena tengok hari Rabu baru aci tehehee....i'm sorry!!

*****







On Wednesdays all over the internet, bloggers post a photograph with no words to explain it on their blog. Hence the ‘wordless’ title. The idea is that the photo itself says so much that it doesn’t need any description.

Monday, June 20, 2011

Kejadian Yang Menginsafi Diri. Semoga KEMBANG Tenang Di Sana.

Assalammualaikum.



Tadi lepas maghrib duduk ambil angin kat luar rumah sambil temankan si Bulat makan. Si Bulat ni sejak ada Wira dia memang tak nak masuk dalam rumah. Bila lapar je dia jengulkan muka kat pintu suruh orang hantar makanan.



Lepas Bulat makan dia terus melintas jalan menuju ke balai raya kat depan rumah ni, panggil panggil jugak...Bulat toleh sekejap lepas tu terus menonong teruskan perjalanan. Bulat suka sangat pegi ke balai raya tu geram betul! entah apa yang ada kat situ pon tak tahu. Risaukan dia melintas jalan tuu.



Tak lama lepas tu dengar bunyik motor brek emergency seakan melanggar sesuatu. Berderau darah! bila toleh saya nampak Bulat berlari ke arah rumah dan sekor lagi kucing berlari ke balai raya.



Saya kenal kucing tuu...itu si Kembang! Si Kembang yang selalu mengejar Bulat. Saya perasan si Kembang baru dalam seminggu dua ada kat kawasan ni, mungkin baru berpindah ke sini, mungkin milik sesiapa kerana keadaan Si Kembang sangat bersih, sihat, bulunya cantik dan berekor kembang.



Tangan saya menggigil, jantung saya berdedup kencang, air mata saya mengalir laju. Ya Allah kesiannya Kembang!



Saya berlari ke balai raya. Budak yang melanggar Kembang tadi pon berpatah balik untuk melihat. Budak tu kata dia tak nampak, dia kata kucing tu kena langgar dengan kedua-dua tayar motornya kemudian dia tanya kucing siapa? "Kucing orang.." kata saya perlahan. Budak tu nampak serba salah mungkin dia menyesal tapi benda dah jadik. Saya tak mampu nak cakap apa-apa ketika itu bimbang saya tak dapat mengawal kesedihan.



Saya cuma dapat meninjau dari luar pagar balai raya tu sebab ia berkunci. Tak nampak langsung kelibat Si Kembang pasti dia lari menyembunyikan diri. Hati saya semakin tak keruan membayangkan keadaan Si Kembang. Ya Allah...hati saya merintih dan menangis.



Sedih, risau, marah bercampur aduk perasaan saya ketika itu. Saya benci keadaan saya pada ketika itu kerana saya langsung tak boleh nak buat apa-apa. Tangan saya masih mengigil dan air mata masih mengalir laju. Saya kembali ke rumah, duduk menenangkan diri. Tiba-tiba saya teringat keadaan ketika Momon sakit dulu. Saya beristighfar kemudian membaca surah Al-Fatihah berulang-ulang kali dengan niat untuk disedekahkan kepada Si Kembang semoga segala-galanya dipermudahkan untuknya oleh yang Maha Kuasa.



Setelah berulang-ulang kali membaca, hati saya yang gusar menjadi tenang. Tenang, sangat tenang. Sungguh! saya dapat merasakan ketenangan itu. Bila azan isyak kedengaran saya terus ambil wuduk, bersolat dan kemudian menadah tangan berdoa.




Ya Allah sebagaimana telah tenang hatiku, telah hilang kegusaran di hati ku dengan izin-Mu. Ku harap moga inilah juga tanda bahawa telah hilang dan telah lenyap kesakitan yang ditanggung Si Kembang tadi. Sesungguhnya kami adalah makhluk-Mu, semua yang berlaku adalah di atas kehendak-Mu dan aku menyerahkan diri ku pada-Mu, ku menerima setiap qada dan qadar mu Ya Allah. Ampuni aku di atas kelancangan hatiku yang marah dan enggan menerima ketentuan-Mu. Sesungguhnya Kau yang Maha Pengasih, Maha Penyayang lagi Maha Mengetahui segala-galanya. Ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada perasaan sedih dan dukacita. Ampuni lah aku Ya Allah...ampunilah aku.....



Lepas kejadian tu Bulat nampak sedih, mungkin dia mengerti apa yang terjadi. Selama ini mungkin dengan Si Kembang lah Bulat selalu bermain.


cerdit pic to google

gambar terhampir yang boleh saya cari untuk menggambarkan Si Kembang cuma warna bulu Kembang keseluruhannya berwarna oren sama seperti Bulat.




p/s: Mummy tumpang simpati sayang, Allah lebih menyayanginya. Pasti Si Kembang tenang di sana...

Anak Teruna Siapalah Yang Bersopan Santun Nih..??

Assalammualaikum.


Duduk bersila makan laksa,
Hari ni Senin esok Selasa!



Jangan pelik tetiba saya berpantun, sajalah sekali-sekala nak menunjukkan bakat terendam. Bercakap pasal bakat ni, sorang anak teruna saya mempunyai bakat yang istimewa yang memang tak ada pada anak-anak jebon saya yang lain.


Bakat apa?? Bakat makan duduk dengan bersopan santun. Tak macam bebudak jebon yang lain semua makan berdiri. Dah berapa kali cakap jangan makan berdiri tak baik, kalau nak makan tu duduk elok-elok tapi hampehh! Cuma budak ni sorang jelah yang mendengar kata  tehehee.....






haloh halohh....
copan cantunnya si Merah makan




kot kot ada yang berkenan nak jadikan menantu boleh saja. Merah sekarang pon dah slim, badan taff dah tak gendut macam dulu. Merah tak sombong dan sangat penyabar dengan kerenah adik-adiknya, down to earth lagi. Senang cerita memang ada ciri-ciri lelaki idaman lah.


Kalau ada sesiapa yang berkenan tu jangan lupa bawak blackwood seguni masa merisik nanti... hikhik





eh Merah! molek molek la sikit tidur tuu...jatuh saham kamu nanti! kang leklok nak seguni dapat separuh jer haishhh....payoh budak nih, apa pon tak boleh!!

Sunday, June 19, 2011

Mangsa Keadaan














haa ni yang maleh nih....
panjat reti turun tak reti!
tak pasal pasal kita terbabit sama!! 
*membebel sambil sinsing kain batik

Friday, June 17, 2011

it's a bird..it's a plane...it's Superman! errr......no it's NOT.





Cuba teka apa yang 
si Momon ni tengok?





cicak?

salah..






bulu ayam?

pon salah...






segala jenis mainan...

juga salah!






jawapannya adalah.....

















Donashi !!



ngeh ngeh ngehh...

Momon mana leh...ni mummy nyeeee




p/s: saja suka nak mendengki dia heheee...