Thursday, April 12, 2012

Panic Attacks

Assalammualaikum.



Semalam kan si Oneng telah membuatkan saya panic selama duaplohdua minit. Kisahnya semalam petang saya bawak bebudak nonet semua keluar bermain kat luar. Bebudak nonet suka lah, memasing berlari-lari, melenting-lenting. Bila jumpa pokok rambutan memasing jakon memanjat.



Oteh


Oneng



Si Oteh ngan si Oneng lah yang paling tinggi memanjat. Saya yang melepak dalam hammock kat bawah pokok cuma memerhati dari bawah. Risau jugak kalau bebudak tu tak reti nak turun. Si Oteh berani betul dari dahan tinggi tu dia nekad terjun. Yang si Oneng pulak masih terkial-kial mencari jalan nak turun sambil mengiau. Nak tak nak saya terus memanjat sama. Panggil-panggil si Oneng tapi dia tetap tanak datang. Saya ni pon bukannya berani sangat memanjat-manjat nih. Gayat! Satu tangan memeluk erat batang pokok satu tangan lagi dok mengapai-gapai si Oneng tapi tak sampai huhuu...


Tiba-tiba.....

"astagfirullah al-azim.....ko buat apa kat atas pokok tu?" abah bersuara.

"nak turunkan kucin teheheeee....." saya punya suara

"dah turun! bior abah turunkan" cekak pinggang

"yelah..yelah..." terkial-kial turun


belum sempat saya sampai ke tanah 'bedebuk!' si Oneng dah sampai dulu. Oneng jatuh!! Melompat saya mendapatkan Oneng. Oneng diam jer nafasnya kuat. Saya dukung Oneng terus bawak masuk dalam rumah. Beberapa minit berlalu Oneng masih diam tak bergerak. Saya dah takut. Bagi air taknak bagi wetfood pon tak nak. Saya usap-usap badan Oneng sambil baca Fatihah berulang kali. Oneng baring sambil pejamkan mata.


Saya tinggalkan Oneng kat dalam bilik, saya pergi ke rumah sebelah mengadu pada mak sambil menahan air mata. Mak cakap bebudak tu tak biasa lagi kenapa keluarkan dia. Rasa menyesal mula menyelubungi diri saya. Saya balik semula ke rumah berdebar nak bukak pintu bilik bimbang apa yg saya takutkan akan berlaku. Tapi bila pintu terbuka saya nampak si Oneng bangun dan terus berlari mendapatkan saya. Syukur alhamdulillah!! Saya bawak Oneng ke dapur dan hidangkan wetfood Oneng makan macam takde pape yang berlaku. Mungkin dia terkejut sekejap tadi.


Lepas ni memang jangan harap la kamu dapat memanjat lagi yer Neng-ngo-Neng. Buat takut mummy jek! *sambil cium Oneng bertalu-talu

13 comments:

NNS said...

dia neves tuh...huk huk huk..
oteh tuh tak sihat lagi ker kurapnya?

Salhah Suhot said...

panic ye..

CikNana said...

tekejut jugak..nasib bek ok jgk dia..hehe

m4rilyn said...

Oneng tu terkejut yang amat sangat ..sebab tu terdiam

thank God semuanya selamat

KucingMalaysia said...

Suspen jugak ! lainkali tamo3 bawak kua belom ready ok ;)

m.q said...

dia terperanjat tu rasanya
heheh

PUCCAnis said...

oneng ni...debar je tau...sek bek xde pape..

PUCCAnis said...

oneng ni...debar je tau...sek bek xde pape..

ery D cat said...

aduhai...risau gak dgr....mgkin terkejut la tu...adeh...

GtHans said...

ehehe..mujur laa tak aper2..alhamdulillah..

Mijoe said...

4-4 beradik kene grounded! :)

anakcikbob said...

budak perut boncet memang susah turun. hahaha..
oneng, kalau nak lagi best, sila la panjat gerobok. lepas tu ngiau2.
mesti 1 rumah kecoh. wehuw!

NaOMi said...

pensan manja2 jer tu...heheheh..over excited dpt tgk dunia...hehehehhe