Tuesday, May 22, 2012

Spaghetti & Sambal Udang

Assalammualaikum.


Mak saya kan tiap kali ada orang datang rumah mesti mak akan cakap "alahh dapur lynn tu buat hiasan jer.." Jadi saya nak BUKTIkan pada mak saya dan pada saudara-mara dan sahabat handai yang telah datang ke rumah saya bahawasanya dapur saya itu bukan hanya sekadar perhiasan semata! Dengan ini saya dengan rasminya akan mengasapkan dapur saya dengan bahan-bahan berikut :





dan bahan-bahan tersebut akan menjadiii....


|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V



TADAAA!!!!




Spaghetti Carbonara Mushroom yang maha pedas!



Sila scrool balik gambar bahan-bahan di atas dan kira berapa jumlah CILI PADI KAMPUNG yang telah saya humban ke dalam spaghetti tersebut. Kesian pada resepi spaghetti yang telah dipesongkan demi untuk memenuhi selera tekak saya. Biasanya orang guna lada sulah tapi saya lebih suka guna cili padi kampung yang gemok-gemok pendek nih, tahap kepedasannya sangat memikat selera saya. Sampai meleleh segala air mata air hidung barulah puas hati!


Tu makan dalam mangkuk kecik diet lah konon tapi makan bertambah, dua mangkuk jugak saya bedal. Diet lah sangat kann.... Saya sebenarnya taknak lah riak atau takabbur TAPI Spaghetti Carbonara Mushroom yang saya buat ni memang mabeles! Tak caye tanya saya hakhak...


Makanya saya tak lah datang makan kat rumah mak tapi bila petang tu mak tanya saya "taknak makan nasik ke?" "taknak lah dah kenyang makan spaghetti" kata saya dengan eksennya. Mak cakap "mak masak sambal udang tadi.." Gulp! Sambal udang?? Saya teringat spaghetti tadi ada lagi cuma kuahnya dah habis jadi saya ambik lah sambal udang mak saya tadi untuk di makan bersama spaghetti. Perghhh!! Sedap gilos spaghetti ni makan dgn sambal udang! Kalah carbonara mushroom saya tadik kahkah...Tulah lenkali jangan nak riak nak takabbur sangat. Mana boleh nak lawan dengan masakan air tangan mak sendiri kann


Keesokkan harinya semangat nak memasak tu masih menyala. Saya dah berkira-kira nak masak cili padi ayam. Lepas kemas rumah dan mandikan jejebon saya nak ke kedai membeli ayam tetiba saya nampak mak sedang menyiang ketam kat luar dapur. Maka berkuburlah niat suci murni saya tadi dan saya terpaksa akur bahawa dapur saya tu hanyalah hiasan yang entah bila akan berasap lagi ahaks! Kalau saya masak tak sedap sila salahkan mak saya sebab mak saya tak memberi dorongan dan semangat yang sepatutnya untuk saya rajin memasak muahahaha..


Tapi sebenarnya saya faham. Mak tu saje jer dok perli-perli saya tapi bila saya tak datang makan dia akan sibuk bertanya pulak. Saya sendiri sebagai mummy kepada patblas hekor jebon rasanya saya faham perasaan seorang ibu.. takut anaknya tak makan, takut anaknya lapar...WALOPON anaknya dah tua bangka. Tua bangka okeh bukan tua kerepot. Camtulah kalau dah namanya EMAK kan...


Oleh itu sayangilah dan hargailah kedua orang tua kita selagi ada hayat mereka atau kita. Tak terbalas rasanya segala pengorbanan yang mereka lakukan demi untuk menjaga dan membesarkan kita. Saya sayang mak saya hikhik!


Salam Rejab untuk semua. Moga Allah memberi keberkatan dan rahmatnya kepada kita sepanjang bulan Rejab dan Sya'ban dan semoga Allah memberi kesempatan kepada kita untuk berada dalam bulan Ramadhan mendatang. Salam kasih sayang juga untuk semua ^_^

12 comments:

Joy E. Saga said...

Suka!!! Ni tengah tunggu lunch time kat kerja nie dan berkeriuk perut tengok gambar yg mabeles tu! YUMMM!

Chika said...

ketam????? kite nak gi umah mak MM lah jugak. boleh? hik hik hik

NurMisnan said...

choiii... ada ler dalam 10 biji.. podas tuh..

itu jebon selalnya mandi seminggu sekali ka?
Kopi skrg kalau kena mandi mesti merajuk seharian tak kuar bilik.. hik3

Cat-from-Sydney said...

Mabeles??? Kita puasalah...apa citer makan ni? purrr...meow!

kura said...

woo. gigih membuktikannya pada ibu yee. hehhe

Rizki Pradana said...

postingan2nya sangat bagus, menarik dan bermanfaat,,terus menulis,,karena dengan menulis kita bisa mengembangkan imajinasi kita dan menjadikan kita lebih kretaif..serta kadang bisa menghibur orang lain.. ^_^

salam kenal
kalau berkenan silahkan mampir ke EPICENTRUM
folloback juga ya buat nambah temen sesama blooger,,tukeran link juga boleh,,makasih..^_^

m4rilyn said...

best tu masak ketam

*sabar la utk diriku yang berposa*

=*_*=Phat Cat with Phat Lady said...

carap jer tarak guna..

sila share resepi spaghetti iteww sekarang...!!!

hahaha

Naz said...

ooi2..makan cabai banyak2..nk kena belah perut lagi ke

Salhah Suhot said...

memang. biasalah..dah namanya emak..hihi

aby said...

klu ada cili padi biar sampai beringus hidung klu makan baru rasa kick nya ...sbb aby pun pemakan pedas giler juga ...
apa pun selamat menyambut ketibaan rejab .. semoga kita bertemu dgn ramadhan ...

ain shahrulazri said...

hmmm.. look yummy :)