Wednesday, October 10, 2012

Aduhai Awang kasihannya kamu :'(

Assalammualaikum :( 


Sebenarnya saya menyimpan perasaan sedih di sebalik entri entri hepi saya. Awang seekor anjing yang selalu saya bagi makan di tempat kerja telah menghilangkan diri. Dari sebelum saya bercuti hari tu Awang dah menghilangkan diri. Sehingga lah pabila saya balik bercuti dan kembali bekerja Awang masih tak memunculkan diri.


Risau dan tak sedap hati, saya bertanya pada makcik guard tentang Awang. Bila makcik guard mula bercerita dada saya sebak, terbayang-bayang saya wajah ceria Awang sambil menggoyang-goyangkan ekornya tiap kali bertemu saya.


Menurut kata makcik guard, ada dua ekor anjing hitam dah termasuk dalam jerat babi yang dipasang seorang berbangsa india yang selalu memasang perangkap babi di hutan di bawah sana. Pakcik guard yang menjaga bangunan yang berdekatan dengan hutan mendengar salakan anjing selama seminggu sehinggalah salakan anjing tak kedengaran lagi :((


Saya dah terbayang-bayang Awang bersama seekor lagi rakannya yang selalu saya beri makan. Sedihnya hati, tak dapat saya bayangkan macamana mereka menanggung sakit, terbiar dan terperangkap pada jerat tu berhari-hari sehingga akhir nyawa mereka. Setiap kali saya lalu di kawasan hutan tu dada saya sebak bila mengenangkan nyawa Awang melayang di situ.


Namun jauh di sudut hati saya masih mengharapkan Awang kembali muncul seperti biasa. Bila melihatkan makanan Awang ada sebungkus penuh lagi di dalam kereta makin remuk hati saya. Bergenang air mata tiap kali saya teringatkan Awang.


Kehilangan Awang diganti dengan seekor lagi ibu anjing yang membawa dua ekor anaknya bersembunyi di kawasan tempat kerja saya. Setiap kali saya beri makan pada ibu anjing tu pasti saya akan teringatkan Awang. Sehinggalah semalam petang, macam biasa sebelum pulang ke rumah saya akan tinggalkan makanan di tempat persembunyian ibu anjing tu. Dengan tidak semena-mena seekor anjing hitam kurus dan kudung datang menerpa ke arah saya. Terkejut! saya sangkakan anjing tu nak menyerang saya tapi bila dia berada betul-betul di depan saya terus anjing tu mengoyang-goyangkan ekornya. Bila saya perhatikan betul-betul....AWANG!!


"Allahuakbar! Awang......astagfirullah al-azim....Awang...kesiannya kamu. Kamu selamat Awang.... syukur alhamdullilah. Awang...terima kasih ya Allah" saya mencangkung dan menangis semahu-mahunya di situ.


Terkejut sangat sampai sakit dada saya, terkejut dengan keadaan Awang dengan kurusnya dengan kakinya yang dah kudung.

   










Saya sempat belikan dua ketul ayam goreng kat kedai depan tu untuk Awang. Laju betul dia makan sampai tercekik-cekik. Lama saya duduk termenung menemankan Awang makan. Sedih mengenangkan nasib dia, bergadai nyawa mencari makan. Kasihan Awang.....Saya tinggalkan Awang petang tu dengan berat hati.


"Doa mummy sentiasa bersama kamu Awang, semoga kamu sentiasa dilindungi dan dijauhkan dari mala petaka..." 




p/s: tunggu vet bukak pukul 10 nanti saya nak belikan ubat untuk kaki Awang, mohon rakan-rakan doakan Awang cepat sembuh dan kembali sihat seperti sediakala.

23 comments:

Iela Lullaby said...

Ya Allah...ksiannya..

Lynn..mge2 Awang cpt sembuh ye!

Sy doakn Awang ttp berdiri tguh walaupn sudah cacat..

Hope ada yg mmbntu awk utk mmbntu Awang..

Nnti update lg psl Awang k..

m4rilyn said...

ya Allah kesian Awang....

sedih baca entry ni

moga urusan Lin n Awang di permudahkan

*bayangkan betapa kuat semangat si Awang melawan kesakitan*

~mrs azmi~ said...

ya Allah! kesiannya awang... tapi awang kuat semangat... walaupun kaki sakit, perut lapar, dia tabah berjuang sebab dia tau mummy sayang kat dia...

Chika said...

YaAllah... Sedihnye... X dpt tahan air mata. Awang kuat, awang berani, awang seekor anjing yg hebat. Semoga luka awang sembuh ye sayang. Lin, chika doakan segala urusan lin dipermudahkanNya. Sebaknye rasa... :'(

Naz said...

kaki dia jadi mcm tu sebab kena perangkap ka..?

yna muhani said...

Salam..

Mulia sungguh hati awk..sy pun kekadang bg makan pada anjing2 juga..tu la manusia yg lain ni x bole tgk kita bg mkn pada anjing..mulalah mulut tu nk berkata mcm2..tp diorg x sedar yg diorg pndg hina tu makhluk ALLAH..xder dosa pown..
Ermmm..biarlah diorg JANJI kita tahu hukum hakam..ISLAM kan mudah dan ALLAH x ZALIM..
sy doakan awk sentiasa sht dan dilindungi ALLAH supaya dpt menjaga kebajikan si Chomel2..utk Awang..sy doakan moga dia cpt sembuh seperti sediakala..Amin Ya Rabbal Alamin..

Suara Kalbu said...

Mummy,

Awak dan Awang dah buat saya menangis pagi-pagi begini :-(

Ibu doakan Awang cepat sembuh. Semoga Allah membalas kebaikan awak di dunia dan di akhirat paada awak. Awang juga pasti mendoakan awak Mummy

Truly_me said...

Tetibe menitis air mate.. T_T

Rosmawati Yusof said...

Semuga awang kuat semngat, sekurang2nya dgn adanya MM memberi makan, itu sudah cukup memudahkan awang mencari rezeki... Semuga Allah merahmatimu, dik...

Lara sushi said...

Ya Allah kesiannya awang..moga awang cepat sembuh ya..tak dapat bayangkan waktu kaki nya di ambil..huhu

aby said...

salam mm ..
mcm crita penghuni gua Ashabul Kahfi plak yg tido 350 bertemankan anjingnya ..
apapun teruskan kerja yg mulia tu ..

HyRoSSa NeNy said...

mummy... T_T

mummy.... nape saye nanges tak benti ni T_T

mummy...semoga mummy juge diberikan kesihatan yg baik...dimurahkan rezeki.. agar dpt membantu awak dan jejebon... amin...

T_T

NaOMi said...

Kesiannya Awang..Lynn bawak le Awang gi vet..kesian sungguh..sebak dada tgk dia...

mashitah ismail said...

kepada mummy,

teruskan usaha gigih anda dalam memperjuangkan nasib2 haiwan jalanan ini.. semoga allah swt dpt membalas semua jasa baik mummy pd awang dan rakan2... (-.-)

[sedih tgk kaki awang, mashi doakan awang cepat sembuh]

Nina Suriyani Yusof said...

Semoga awang cepat sembuh ye.. God bless u mazlynn.

Nina Suriyani Yusof said...

Semoga awang cepat sembuh, god bless u mazlynn.

bella-wella said...

MM.. kesiannya awang..
:'(
ya Allah.. sedihnya..
MM beli spray ungu tu MM. supaya lalat xdapat nk bertelur. takot berulat je.
yang tu paling penting..
semoga wang cepat sembuh. pilu hari rasa tgk dia yg sempurna sbelum ni jadi macam ni.
:'(

Apple's Story said...

Saya rasa cik ni sangat mulia untuk menyelamatkan anjing itu dari kelaparan.

saya said...

saya sensetif betol kalo baca or tengok binatang2 yang cedera or part sedih2 ni. hatta tgk cerita kat tv pon saya boleh melalak. kesian awang takde kaki. semoga sembuh. kuat semangat dia tu. meoww tlg tgk2kan dia ye...

=*_*=Phat Cat with Phat Lady said...

NANGISSSSS...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



:'((

:'((

:'((

:'((

:'((


Semoga Allah mengurangkan kesakitan dia... thanks MM... semoga Allah membalas jasa2 & kebaikan awak...

:'((

ctpayong said...

harap awang cepat sembuh. takot juga nnt kudisnya ada maggot. cuba dapatkan iodine yg spray tu...guna yg jenis tu cepat sket baik kalau bersesuaian walau pon harganya mahal sket.

UniMeOw said...

cyes kesian!!! :'(

maszull said...

assalamualaikum mummy...sedih nyer tengok keadaan Awang...kenapa sampai jadi mcm ni sekali yer...:(