Thursday, October 18, 2012

Awang telah kembali

Share
Panggilan dari Cik Marie petang tadi amat mengejutkan saya. Cik Marie bertanya satu khabar berita tentang Awang yang dia sendiri kurang pasti. Cepat-cepat saya buka page MDDB. Tergamam! terkejut! terpempam dengan apa yang saya lihat dan baca.


It is with great sadness that we are announcing that Awang died just now 20 minutes after undergoing amputation. The vet called to say that the blood poisoning and liver damage was to extensive to counter. We really had big hopes for Awang. This tragedy is a big blow to us.




Air mata saya tak berhenti mengalir setelah mengetahui berita kematian Awang. Pedihnya hati hanya tuhan yang tahu. Saya menangis sambil menyentuh gambar Awang yang terpapar di skrin desktop.


'Awang pergi meninggalkan saya....' Mimpi itu...mimpi saya pada malam itu menjadi kenyataan. Mungkin ketika itu Awang terlalu merindui saya. Dan saya pasti, Awang juga tahu saya amat merinduinya.... Mimpi itu seakan nyata, bila terjaga saya terus menangis dan menghantar sms kepada Ivy dan Chika memberitahu tentang mimpi saya. Rupa-rupanya Awang nak saya tahu bahawa dia tak mampu lagi untuk bertahan dan dia akan pergi. Awang nak saya tahu.....


Awang kamu adalah makhluk ciptaan tuhan yang hebat. Kamu dapat menyatukan kami manusia tanpa mengira bangsa dan agama. Kamu berjuang untuk terus hidup dan enggan mengalah dengan bencana yang menimpa kamu. Namun akur dengan ketentuan-Nya. Kini tiba ajal kamu. Suatu masa nanti, akan tiba masa kami semua. Segalanya telah ditentukan oleh Yang Maha Kuasa. 


Bersyukur kerana kamu pergi ketika dikelilingi orang-orang yang sayang dan prihatin akan kamu. Bukan ketika kamu terbiar di jalanan dan tidak dipedulikan.


Mummy sayangkan kamu tetapi Dia menyayangi kamu lebih lagi kerana itu kamu diambil untuk kembali pada-Nya. Jangan takut sayang...kamu kini kembali di sisi pencipta yang satu. Pasti ada hikmahnya, pasti itu yang terbaik buatmu kerana sesungguhnya Dia Yang Maha Mengetahui.


Awang hanyalah satu kisah di antara beribu lagi haiwan yang terbiar di luar sana. Masih terlalu banyak haiwan terbiar yang memerlukan perhatian dan sedikit belas ehsan daripada kita. Bantulah mereka semampu kita, jangan dinafikan kewujudan dan pergerakkan mereka di bumi yang kita kongsi bersama.


Moga kita semua tidak mudah putus asa, diberi kekuatan dan sentiasa dibukakan hati untuk membantu mereka yang memerlukan meskipun haiwan apatah lagi sesama manusia.








p/s: terima kasih buat semua kawan-kawan yang bersimpati dan turut terasa kehilangan Awang, terima kasih kerana menyokong dan memberi kata-kata semangat kepada saya, saya amat menghargainya..

suka?

23comments: