Friday, June 29, 2012

Omel kemalangan

Assalammualaikum w.b.t


Syukur alhamdulillah...segala puji hanya bagi Allah.


Saya baru balik dari Vet. Omel kemalangan malam tadi, sama kes dengan Momon. Omel langgar motor. Cuma keadaannya lebih teruk dari Momon. Lukanya di bahagian kepala tapi takde apa-apa yang serius!


Vet cuma bagi injection tahan sakit, antibiotik dan ubat demam sebab Omel demam sikit. Vet kata dia ingat kucing saya teruk sebab malam tadi masa saya call, dia bayangkan keadaan kucing saya mesti teruk. Mana tak nya masa call tu saya dalam keadaan panic, menangis pulak tu. Risau, sedih, takut semua ada. Dah la kat sini takde Vet yang bukak malam. Masa call Vet tu pon dia cuma minta saya letak ais pada luka Omel untuk hentikan darah dan kurangkan bengkak sementara nak tunggu bawak ke kliniknya esok pagi.


Saya rasa helpless sangat! Bila tengok air liur Omel meleleh-leleh, Omel terkencing, terberak..air mata jangan cakap lah. Sambil tuam dengan ais tu sambil mulut saya terkumat-kamit membaca segala surah yang saya tahu dengan niat untuk kurangkan kesakitan yang Omel rasai. Saya pon tak pasti sampai pukul berapa saya duduk berteleku menemankan Omel, yang saya perasan Omel dah diam dia dah tak mengerang lagi. Barulah saya dapat menghela nafas lega pada ketika itu, bersyukur sangat-sangat!


Bangun subuh tadi saya lihat keadaan Omel bertambah baik, lukanya langsung tak membengkak. Omel bangun dan mengiau ketika saya memanggil namanya. Hati saya lega dan bertambah lega selepas membawa Omel ke Vet. Kalau dilihat keadaan Omel malam tadi seakan sudah sampai ajalnya memang tak sangka Omel terselamat. Kata orang berpantang maut sebelum ajal. Memang magic!


Tapi itu semua adalah bukti kekuasaan Allah tiada yang mustahil. Subhanallah!

Thursday, June 28, 2012

Keputusan Perbicaraan Kes Petknode

Petknode owners let off with RM6,000 fine, no jail


PETALING JAYA, June 28 — The two owners of Petknode were today both fined a total of RM6,000 for animal neglect, after leaving 30 cats starving, dehydrated and covered in faeces at the “pet hotel” over last year’s Hari Raya holidays.

Magistrate Elena Hong Tze Lan let off Shahrul Azuwan Adanan and Yushairi Khairuddin with a RM200 fine for each of the 30 charges against them after they changed their plea to guilty on June 12.
The Star reported her as saying she could not sentence them to jail as she was bound by section 44(2) of the Animal Act 1953, which states that offenders must be given a chance to pay a fine before being sentenced to prison time.

File photo of some animal owners outside the Petknode premises after the door was cut open. — Picture by Jack Ooi



Shahriza Idrus, a volunteer with the Stray Cat Rescue and Treatment Community Help who had helped rescue the emaciated pets from Petknode’s premises in Selangor last year, was stunned by the light sentence. “I was quite disappointed. This is one of the biggest cases in Malaysia of animal abuse so why only RM6,000 for both of them? It should be more,” the animal lover, who attended the sentencing at the magistrate’s court here this morning, told The Malaysian Insider.

“This is heartbreaking for animal lovers. Justice should be done for animal lovers in Malaysia,” she said.
Shahriza said the penalty was not enough of a deterrent, adding the authorities need to “do something” about the Animal Act.

She noted that the Petknode operators were both sentenced under section 44(2) of the animal protection law, which she said only required they pay the fine and if they could not afford it, they would go to prison “for one day only”.

Shahrul Azuwan and Yushairi had been charged under section 44 (1) of the Animals Act, which provides for a maximum six months’ jail, a RM200 fine, or both for each offence upon conviction.

They committed the offences at their store premises at No. F001B, Level 1, Plaza Seasons Square, Jalan PJU 10/3, Damansara Damai, Selangor Petknode had advertised its pet boarding services for as little as RM3.95 a night ahead of Hari Raya celebrations last year.

But pet owners who had taken up the promotional offer to board their animals over the holiday period returned to find their cats emaciated and traumatised after being left unattended for as long as nine days.
Animal rescuers resorted to forcing their way into Petknode’s premises to save up to 150 cats then.

They later banded with the owners of the pets and other animal lovers to call for the boarding centre operators to be jailed, fined and sued.

Shahrul Azuwan and Yushairi had since apologised for the condition of the cats and even thanked the rescuers for fostering 26 cats and a dog that they admitted they were unable to provide adequate care and service as promised, due to their own mismanagement of the animal boarding centre.





p/s: keputusan yang amat menghampakan :(

Adek & Gegirl












Wednesday, June 27, 2012

Tuesday, June 26, 2012

Puisi Di Tengah Malam



Budak nakal lena tidur,
Lena tidur selepas bersiram,
Kenapa bersiram malam-malam?
Sebab bergumpal dalam longkang,
Bila montot dah berlubang,
Baru ingat nak pulang.
Kalau nak bersiram malam-malam,
Bergumpal lah lagi dalam longkang.

kuang..kuang...kuang :D



p/s: puisi la sangattttt

Monday, June 25, 2012

Momon langgar motor

Assalammualaikum w.b.t





nampak tak luka kat atas mulut budak Momon tuh...? haaa itu akibat dolat tak dengar cakap mummy. Si Momon ni terlanggar motor ketika nak melintas jalan, bukan motor langgar dia yer tapi dia yang langgar motor  >,<




aloloo...ciannya dia....kesian betul lah tengok muka budak nih tapi tulah DEGIL! suka benor main kat seberang jalan sana. Abah yang nampak kejadian tu, si Momon berlari meluru melintas jalan dan kebetulan ada sebijik motosikal lalu kat situ mujur Mon sempat brek tu yang kena sikit jer kalau tidak....haihh tak tau lahh...





cuci luka, letak gel gamat then kurung dalam bilik tapi kejap jerlah lepas itu sibok nak keluar bilik abis semua barang dijatuhkan, pintu dicakar mengamok sebab kena kurung..eeee..geram betol tengok budak nih!


Pagi tadi sebelum pergi pejabat sempat tangkap budak ni kurung kat dalam rumah, entah apa lah kabo rumah tu bila balik nanti huhuu...


Momon DEGIL !!

Friday, June 22, 2012

Budak baik kata nyewww

















 huhh!! baik la sangaaattttttt

Wira yang macho

Assalammualaikum.


Ok pertama sekali nak mintak maaf pada rakan-rakan yang tinggalkan komen pada entri 'Si Ibu Kucing & Si Gegirl' KERANA saya dengan tak sengaja telah TER-delete komen-komen tersebut. Tak semua komen cuma komen-komen yang terawal sahaja. Sebenarnya saya nak tekan Publish tapi TER-tekan Delete pulok huhuu...ini semua gara-gara mengelat time kerja. Time keje tu keje jelah kann...ni ko pegi berblogging pulak hahahambik kau!!


Apa-apa pon saya nak ucapkan terima kasih dan maaf sekali lagi di atas kekhilafan saya.Harap tak serik meninggalkan komen di blog saya *muka sedey*


MODE: insap seketika

*** 

 kembali berblogging time keje...















Thursday, June 21, 2012

Si Ibu Kucing & Si Gegirl

Assalammualaikum. 


CAK!!! Comel kan...
budak comel ni adalah salah seekor stray kat kawasan rumah saya, gegirl nih.


Ini ibu dia..asalnya gegirl ni dua beradik sekor ekor panjang sekor ekor pendek tapi yang ekor pendek mati sakit. Saya perasan yang ekor pendek tu sakit bila dia mula tak mahu makan. Dorang ni selalu sembunyi kat dalam timbunan kayu yang berlonggok kat belakang rumah saya jadi bila si ekor pendek sakit saya mula bimbang sebab dia tak mahu keluar makan.

Pernah beberapa kali saya cuba nak tangkap tapi si ekor pendek ni makin masuk jauh ke dalam timbunan kayu tu. Sehinggalah pada suatu hari tu saya balik waktu lunch dan ternampak si ekor pendek terbaring dalam longkang dapur saya sudah tak bernyawa. Menitis air mata saya pada waktu tu, nampaknya si ekor pendek nak mudahkan kerja saya. Bayangkanlah kalau dia mati dalam timbunan kayu tu memang agak susah lah saya nak menguruskannya tapi sebaliknya yang berlaku. Mungkin sebagai tanda terima kasih dan ucapan selamat tinggal dari si ekor pendek untuk saya.

Si ekor pendek sakit tak lama cuma tiga hari saja, mudah-mudahan dia tidak tersiksa dan pergi dengan senang. Tenanglah kamu di sana sayang, di sisi Pencipta Yang Maha Kuasa.



Walaupon bagi makan hari-hari mereka ni masih takut dengan saya. Bila nak bagi makan tu saya akan letak mangkuk makanan pastu terus masuk dalam rumah, bila saya dah masuk barulah dorang ni keluar dari tempat persembunyian dan makan. Sekarang ibu dan si gegirl dah mula berani masuk dalam rumah saya cuma bila saya datang dekat mereka akan cepat-cepat keluar.



Si gegirl ni sebenarnya pon tak berapa sihat, dia selsema asik bersin saja dan terpaksa bernafas ikut mulut kesian betul saya tengok. Saya dah belikan ubat selsema dari Vet, siap tunjuk gmbr si gegirl ni pada Vet lagi sbb saya tak boleh nak agak berapa usia dan berat dia. Ubatnya kecik jer tapi Vet pesan supaya saya bagi separuh saja drpd sebijik pil tu dan kena bagi dua kali sehari. Harap-harap sembuhlah hendaknya.



Si ibu ni garang sangat! Tu si Adek sudah kena belasah dgn si ibu kucing sebab mengskodeng mereka huhuu...kesian Adik. Sebenarnya ibu kucing ni bunting lagi sebab tu dia garang agaknya. Kesian kan... macam tu lah nasib kucing jalanan. Saya berharap suatu hari nanti ibu kucing dan si gegirl ni akan mula percaya pada saya supaya saya boleh mandulkan mereka.

Friday, June 15, 2012

Jangan memandang hina pada mereka.

Assalammualaikum w.b.t



Islam itu syumul (lengkap), hinggakan panduan untuk berinteraksi dengan haiwan pun ada. Ya, sungguhpun tidak dinyatakan dengan jelas di dalam alQuran, tetapi banyak sangat peristiwa-peristiwa di zaman Rasulullah S.A.W mengenai haiwan, yang menjadi panduan kepada kita. Bukankah baginda itu sebaik-baik role model?


Menyayangi haiwan, adalah sunnah Rasulullah. Islam sangat-sangat mengajar umatnya untuk mengasihani haiwan, terutamanya yang jinak seperti kucing. Namun, janganlah terlalu menyayangi haiwan sehingga mengatasi kasih sayang sesama manusia sehingga mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga contohnya.


Kalau kita tengok, negara-negara maju seperti di kawasan Eropah mahupun di sebelah timur (Korea dan Jepun), keprihatinan terhadap haiwan amat dititikberatkan. Pusat-pusat pemeliharaan (adoption center), persatuan-persatuan membela nasib haiwan dan sebagainya ditubuhkan, dalam usaha memanifestasikan kasih sayang terhadap haiwan.


Barat mendakwa, seorang individu bernama Richard Martin adalah orang pertama di dunia yang membela haiwan, ketika dia menubuhkan Persatuan Anti-Kezaliman Haiwan pada tahun 1824. Tetapi mereka tidak tahu, jauh lebih lama dari itu, hampir 1500 tahun dahulu, Rasulullah telah terlebih dahulu mensyariatkan umat Islam untuk berlaku baik terhadap haiwan. Antara kisahnya...


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, sesungguhnya Rasulullah pernah besabda:

"Seorang pelacur dari Bani Israel diampun dosanya oleh Allah dan dimasuknya ke syurga kerana ia bersimpati dengan seekor anjing yang kehausan air, lalu ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya untuk diberi minum kepada anjing itu." 


Subhanallah! Alangkah mulianya berbakti kepada haiwan, sehinggakan dosa yang begitu berat pun boleh diampunkan! Banyak aspek kita boleh lihat pada hadis ini. Pertamanya, wanita tersebut adalah pelaku dosa besar, iaitu berzina (pelacuran). Namun, bukan itu yang diambilkira, sebaliknya keikhlasan wanita tersebut. Wanita tersebut bersimpati dengan seekor anjing! Walaupun anjing merupakan binatang najis mughallazah, tetapi ia tidak bermaksud kita perlu memandang jijik terhadap binatang tersebut. Wanita tersebut tetap sudi membantu anjing tersebut! Itu keikhlasan yang pertama. Yang keduanya, “ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya”! Ini menunjukkan, betapa nekad wanita tersebut untuk membantu si anjing yang kehausan. Jelaslah keikhlasan dan ikhtiar yang dilakukan wanita ini, yang datang dari hati yang suci, itulah yang menjadi sebab kepada pengampunan dosa beliau.


Dalam sebuah hadis yang lain pula, diriwayatkan oleh Ibnu Umar, Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

“Seorang wanita masuk Neraka kerana seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangga bumi.” 


Satu lagi kisah mengenai haiwan, iaitu kucing. Seorang wanita yang menzalimi kucing. Dia mengikat kucing tersebut, malah tidak memberi makan, dan tak bagi pula kucing tersebut cari makanan. Ini menunjukkan betapa keji dan kerasnya hati wanita ini. Dan neraka jualah tempat akhirnya.


Maka kita boleh lihat sendiri, betapa besarnya kelebihan menyayangi haiwan! Bagi yang tidak gemar memelihara haiwan jangan bimbang, Rasulullah tidak mewajibkan kita membela haiwan tetapi cukuplah sekadar mengasihani dan tidak menzalimi mereka.







Thursday, June 14, 2012

Hobi Adik















budak Adik ni memang luar biasa sikit kalau jejebon lain berbuih mulut kena paksa makan ubat cacing tapi si Adik ni rilek jer bila kite suapkan ubat cacing tu, siap menjilat mulut lagi huhuu..


adakah normal anak ku yang sekor inih??