Saturday, May 25, 2013

Semangat juang Andre


















Ini Andre. Andre ni kucing mak sedara mummy. Mummy panggil beliau Busu sebab beliau adalah makcik yang paling bongsu. Andre sebenarnya termakan racun. Tak tahu bagaimana tiba-tiba Busu perasan mulut Andre dah biru. Mungkin banyak jumlah racun yang dimakan, keadaan Andre amat teruk sekali, Andre kekejangan dan tak boleh makan hampir 3 minggu. Badannya jadi kurus tinggal tulang. Vet kata Andre boleh sembuh semula tetapi mengambil masa yang lama.


Sekarang Andre dah sembuh, Andre dah boleh makan minum dengan sendiri tetapi Andre masih belum boleh berjalan. Bayangkan lah Andre tak makan selama 3 minggu, badannya mengecut sehingga tinggal tulang. Tetapi Andre terus menunjukkan perubahan positif, semangat Andre kuat untuk terus hidup. Andre dah boleh mengangkat kepala, dan menjilat bulu walaupun mengigil-gigil nak mengawal pergerakkan. 


Ketika Busu telefon bertanya tempat boarding untuk Andre. Terus saya mintak busu hantar Andre ke rumah. Tak sampai hati saya mengenangkan Andre yang masih belum sihat. Pada mulanya Busu tak mahu sebab Busu sedia maklum keadaan saya, anak-anak saya yang ramai dan ada yang sakit memerlukan perhatian, Busu tak nak susahkan saya. Tapi saya memang bersungguh mahu menjaga Andre, saya mintak Busu hantar Andre pada saya. Ketika Busu datang menghantar Andre, Busu menangis sambil memeluk saya. Saya faham perasaan Busu. Saya katakan pada Busu supaya jangan terlalu risau, InsyaAllah saya boleh menjaga Andre.





Sekarang Andre berada di rumah mummy. Mungkin Andre akan berada di sini selama 5 hari. Andre berkongsi cage dengan Arjuna. Mummy bahagikan cage tu menjadi dua bahagian. Andre di atas dan Arjuna dibawah. Andre tak boleh berjalan jadi Andre akan poo pee di situ sahaja. Mummy cuma alaskan lampin pakai buang di bawah Andre. Arjuna berada di bawah untuk memudahkan dia keluar masuk dari cage tu. Setakat ni syukur alhamdulillah takde pape masalah. Semoga Andre selesa berada di sini dan terus memberikan perubahan yang positif.


Cepat sembuh Andre. You are an amazing fighter!

13 comments:

~mrs azmi~ said...

andre kuat sebab dia tau ada family yang sayang dia sangat2! get well soon andre!

juna jgn lak kacau2 andre ya

Mama Ikah said...

moga cepat sembuh ye andre!...cmna leh mkn racun tue?? nak suicide coz putus chenta ker? tgk muke dah encem..ada misai..terpikat i.

Mas Zull said...

assalamualaikum mummy...kesian nyer andre alhamdullilah dah baik yer..;)

Lara sushi said...

cayok,andre!u can do it..dah la hensemmm awak ni..lekas2 bangkit ye andre..lekas2 sembuh..aamiinn

Joy E. Saga said...

Hi Andre

Maybe mummy you boleh bawa you ke Kuala Lumpur untuk treatment accupuncture! Mungkin membolehkan Andre berjalan semula

UniMeOw said...

alahai,,ciannya...
kucg uni kalo jd kes pelik2 cmnie,,km cepat2 bg dia minum air kelapa. maklum la org kg..(^_^)

aby said...

Mogat cepat semboh andre,
Bertambah kerja la mm dlm mnjaga bebulus tu yer.

ctpayong said...

mummy boleh beri andre sedikit glucose utk pulihkan tenaganya.

p/s air kelapa bagus utk meow yg terminum racun, in shaa Allah.

Mijoe said...

be strong and get well ASAP ye Andre!
InsyaAllah Andre cepat sembuh! Amin!

PUCCAnis said...

Kalau mm x bitau x nmpak mcm andre sakit pn..dia nmpak sihat n okay je dr gmbar, rupanya sebliknya.btlla orng kte kucing ni pndai smbunyi sakit dia

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Semoga Andre puli macam biasa, dan semoga murah rezeki Mummy !

NoRHaNa CorNER said...

risau bila anak bulus kene camni..apapun cepat sembuh kedua2nya....

e.t.t.y said...

good job mummy..ni yg mak etty sayang ni...