Monday, June 24, 2013

Nifsu Syaaban & Citam

Assalammualaikum w.b.t 


Salam Nifsu Syaaban untuk semua. Sekejap jer masa berlalu kan, tak lama lagi dah nak masuk bulan Ramadhan seronoknya! Alhamdulillah malam tadi diberi kelapangan menghadirkan diri ke surau yang berdekatan bagi menyambut malam nifsu syaaban dengan membaca surah Yaasin sebanyak 3 kali dan tahlil.


Sebelum masuk waktu maghrib tu memasing bersiap-siap lah nak ke surau. Si Mia bila tengok orang sibuk pakai telekung dia pon sibok jugak nak pakai. Pakaikan dia anak tudung tersengih suka. Pastu sibuk nak ikut. Tak boleh la bawak kan...atuk dok pujuk Mia cakap nanti bila time nak makan atuk balik amik Mia. Melalak jugak si Mia time kena tinggal tu tapi nak wat camana tinggal jelah kan hehe...


Selesai jer tahlil tengok-tengok si Mia dah ada didukung sorang anak jiran. Ada sorang anak jiran tu, Ain...memang rajin melayan Mia. Tanya kat Ain, "dah lama ker Mia datang?" "baru jer...tadi cik ri balik amik Mia" kata Ain. Sanggup tu atuk dia balik amik cucu huhuu... Selalu dah macam tu, kalau ada majlis kat surau atuk Mia memang rajin bawak Mia datang, tiba time nak makan tu sanggup atuk balik dulu amik Mia. Teringat masa saya kecik, macam tu la jugak abah, rajin bawak saya ke surau naik vespa biru dia hehe..kenangan.




muka happy dapat pakai tudung sampai
dah balik rumah pon tanak bukak...


*****



Ini pulak cerita pasal si Citam. Sehari sebelum mak Citam balik Citam tanak makan. Bagi tu tanak bagi ni tanak semua tanak, Citam macam tak berselera nak makan. Mummy pujuk-pujuk sikit jer Citam makan.





Petang sabtu tu bila mak hangkat ngan kakak kesayangan Citam balik saya terus hantar Citam. Tetengah malam mak Citam call katanya Citam demam panas, patut la dia tak berselera nak makan. Mak Citam bagi Citam minum air zamzam pastu jelumkan badan Citam dengan air. Dua tiga kali jugak mak ngan kakak Citam bangun malam tu untuk jelumkan badan Citam nak kurangkan panas dia. Alhamdulillah esoknya terus sihat. Bila mummy datang tengok, si Citam dah terloncat-loncat bermain sensorang happy la tu mak ngan kakak dia dah balik, rindu sampai demam demam manja sangattt menyampah! :p

6 comments:

:: fAzRa :: said...

alahai...rindu nau2 yer..sampai demam citam..sian nyer.... tp sy perasan jugak..if sy boarding seno n ahbeng..bawak balik rumah...dorg mcm merajuk kejap...seno biasanya akan demam sehari....hehehehe......kesian kan....

kucing x sihat...mak2 nye yg over risau.... sampai tak cukup tido

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Comei nya Mia, ngade nye Citam.. hehe

e.t.t.y said...

amboi mia, pakai tudung tak tutup aurat. leher tu, leher tu...hahahahahha

aby said...

Org tua yg booking tmpat untuk ahli jannah bg anak dan cucu dia.

azie_hennachanteq said...

rindu juna la.. ;)

m4rilyn said...

Mummy sangat jeles. Hahahaha