Thursday, August 22, 2013

Mummy sayang Apek!

Assalammualaikum :'(

"Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali"

Macam ni keadaan Apek ketika terakhir kali mummy melihat Apek petang semalam. Apek kemalangan dan terus mati di tempat kejadian kerana kecederaan teruk di bahagian kepala dan rahang. Rahang dan giginya patah hingga terkeluar dari tempat asal.




Masa abah bagitahu tu, hati berdebar-debar mengharap yang mati tu bukan salah seekor anak-anak mummy. Sebab masa bagi makan petang tu, mummy kira memang semuanya ada. Tapi bila mummy tengok, memang Apek yang terbaring sudah tak bernyawa di situ. Badan Apek masih panas lagi, memang kejadian tu baru sangat berlaku. Bulu pada ekor Apek masih kembang seolah dia masih terkejut. Abah yang tolong mengangkat dan menanam Apek, mummy cuma terkaku melihat perlakuan abah. Tiada kata-kata dan air mata yang keluar. Tapi bila mak datang sambil mengesat air mata, air mata mummy tumpah keluar tak tertahan lagi.




Perginya Apek dalam keadaan tiba-tiba macam ni memang mengejutkan, tak dapat nak digambarkan perasaan tu, tergamam, tak percaya, sedih, amat sedih! Padahal baru sekejap tadi mummy nampak Apek makan bersama yang lain. Menu petang tu kibbles yang dicampur dengan setin wetfood Qiut. Selalunya Apek yang terakhir sekali siap makan sebab Apek suka tunggu orang lain makan, mana yang tak habis makan tu Apek akan habiskan. Apek selalu berselera untuk makan. Badan Apek juga lebih besar berbanding abang-abangnya.



Ini gambar malam sebelum Apek pergi meninggalkan mummy. Malam tu masa mummy menonton tv Apek sibuk nak naik atas badan, mummy ingat Apek pandang mata mummy, mummy usap-usap Apek sampai dia tertidur. Lama Apek tertidur atas badan mummy. Tak sangka rupanya Apek nak tinggalkan mummy.


Malam tadi bila mummy duduk termenung kosong, tiap kali dengar bunyi catflap mummy berharap Apek yang akan masuk. Mummy harap yang ditanam petang tadi bukan Apek. Mummy harap mummy tersalah pandang. Seekor demi seekor anak-anak masuk tapi Apek tetap takde. Bila anak-anak semua datang berkerumum. Mummy rasa bertambah sedih, sebak sangat dada. Tak tahan mummy terus bangun dan pergi ke rumah mak. Sepanjang malam mummy duduk kat rumah mak. Tak sanggup nak balik bila tengok anak-anak yang lain.




Terimbas kembali di saat-saat pertama kali mummy ambil Apek. Apek menangis tak henti ketika itu. Suaranya bergema satu rumah. Setelah beberapa hari barulah Apek behenti menangis. Apek penakut, rakan-rakan yang pernah datang ke rumah mummy mesti tahu. Apek sangat takut dengan orang yang tak dikenali. Bila ada orang datang rumah Apek akan keluar dan bersembunyi. Apek juga takut dengan keadaan bising sebab tu Apek lebih suka berada dalam rumah. Jarang sekali Apek merayap ke luar rumah, maka kematian Apek dalam keadaan begitu memang tidak disangka. Apek tak nak susahkan mummy, sebab tu Apek terus pergi... :'(



Dari dulu Apek suka tidur menyelit kat celah tangan mummy. Apek suka dipeluk. Mummy suka tengok mata Apek, Apek mempunyai sepasang mata kuyu. Sangat comel pada mummy.









Apek abang yang baik. Apek sangat penyayang dengan adik-adik. Bila ada kucing baru yang lebih kecil Apek lah yang akan menyambut dengan mesra, Apek akan terus jatuh sayang pada mereka. Pada Apek lah tempat adik-adik menumpang kasih. Tentu adik-adik akan rindukan Apek, mummy pon rindukan Apek :'(


Pose istimewa Apek ni selalu buat mummy tersenyum. Suka betul mummy tengok Apek duduk dengan tangan bersilang macam ni. Terima kasih sayang, terima kasih kerana hadir dalam hidup mummy. Mummy sayangkan Apek! Mummy sayang....sayang Apek....



24 comments:

e.t.t.y said...

sedih la anty...........!!!!!!!!!!!

tunfatimah said...

Akak so sorry for your loss. Sabar ye...mmg sedey sgt2 klu kita hilang they all ni...akak yg tak pernah jumpa Apek pun bole bergenang ..ni pulak u...RIP Apek

nur khalilah hassan said...

T_T.. sedih..sbb diri ni pun sayang kat kucing.. :'(

Nisah Idham said...

SALAM mUMMY..
I'm the person that selalu follow cerita jejebons ni..(maybe we can call "silent reader"). Baru je Isnin lepas ummi baca kisah apek mintak Samping Raya. tak sangka, hari ini ummi baca kisah apek yg telah meninggal dunia. Ya Allah, mengalir airmata ni.. ummi pernah kehilangan anak2 ummi, dapat ummi rasakan perasaan tu. sedangkan tinggalkan mereka selama 2 minggu pon hati ni tak senang, apatah lagi nk menerima bahawa die telah tiada untuk selama-lamanya. Berat mata yg memandang, berat lagilah hati untuk menghadapinya. sesungguhnnya memori bersama apek kan tetap bersemadi dlm kenangan. InsyaAllah, jika berkesempatan dapatlah berjumpe kembali dia di sana. Sabar ye mummy. sekurang2nya mummy ada yg lain2. sudah termaktub ajalnya di situ.. kematian yg takkan kite pernah terduga.. Apek,.. RIP sayang.. semuanya akan merindui kamu. Take care mummy..

~mrs azmi~ said...

Allah... kita yang jauh ni pun terasa kesedihan tu... takziah buat seluruh keluarga meowwmania..

RIP Apek

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

Keletah Apek lebih kurang Kichan, suka habiskan makanan di pinggan yg lain, penakut, lebih banyak duduk dalam rumah dan suka di manja kan. Ditakdirkan singkat masa kamu di dunia.. RIP Apek.. terima kasih juga sebab menghiburkan kami pembaca blog MM.

tyruzia_3186 said...

Baca saja kisah Apek kali ni sudah buat saya menitiskan air mata.

Apatah lagi yang tukang rasa kehilangan.

Tabah ya Mummy.

Salam Ukhwah,
Nur Zuriaty

Salhah Suhot said...

Mm, tumpang sedih n nanes....

:: fAzRa :: said...

hhhmm..sy faham perasaan akak...ms ahbeng pergi ..sy takde di sisi dia...dia pergi pun mengejutkan kami semua...Tuhan je tahu berapa lama saya amik masa tuk bertenang...sekrga de kucing2 lain pun...tetap ingtan pd dia...huhuhu...

takziah kak...RIP apek....

juls julie said...

tak tau nak cakap apa..

*kesat air mata*

:'(


:'(


:'(



Mama Tatami said...

bersabar yer mummy...Dugaan Allah datang dlm perlbagai bentuk...begitu juga rezeki untuk kita semua. Bila takdir itu datang secara tiba-tiba menyentap kebahagian kita...memang ia sangat perit dan memilukan...lebih-lebih lagi sesuatu yang amat kita sayang. Apek hadir dlm kehidupan mummy adalah sebagai satu rezeki iaitu kebahagian. Bila sampai masa nya, Allah ambil dalam masa yang terbaik dalam perancanganNya yang esa. Allah tahu sesungguhnya Mummy amat kuat pada masa kehilangan Apek. Kami semua bersedih...seperti rasa anak sendiri...indeed, anak bulus kawan2 maya ini tetap terasa dekat dihati...bila satu persatu pergi selamanya, ia tetap meruntun jiwa yang rapuh ini. Mummy, bersabar...menangislah jika ia perlu untuk melegakan hati yang sedih...Akak doakan agar semua anak2 mummy sentiasa dilindungi Allah. Dari Allah kita datang, kepada Nya kita kembali. Insyaallah, Apek tahu yang mummy sgt sayang pada nya. tenanglah sayang apek di sana disisNya. Amin

joijoi80 said...

i'm crying... :(
abam apek dah kembali kepada penciptanya..

takziah buat Lin.

azie_hennachanteq said...

Mummy.. sabar ye.. :'(

Joy E. Saga said...

T.T

Mencurah2 air mata saya mengenang Apek dan saya sangat faham perasaan MM. Kalau saya di sana, memang saya akan bagi peluk dan menumpang menangis dan mengenang budak baik nama Apek nie.

Apek we all love you. Kita telah mengikuti kisah Apek dari mula sampai sekarang. Saya tidak tahu dimana perginya kucing bila meninggalkan dunia ini, tetapi di dalam hati saya, saya percaya yang semua kucing akan ke Syurga dan menanti kita dia sana nanti.

:'(

yna muhani said...

Sesungguhnya Apek hanyalah pinjaman kepada kita untuk menguji sejauh mana kasih syg kita pada haiwan..Apek dah damai diSANA..syurga tempatmu syg♥♥..(sambil mengesat airmata)

umi sufi said...

salam takziah...
jujur sy ckp, sy terus menangis teresak2 bila baca ni..
selalu jadi silent reader je,suka tgk gelagat kucing2 kat sini..
Apek sangat comel,Apek salah satu kucing yg sy ingat namanya..sebab warna n rupa serta sizenya sama mcm kucing saya,Adik...Adik pun dah meninggalkan sy awal tahun ni..sy rs apa yg awk rs..kehilangan yg mmg menyakitkan..sabar..masa tetap xkan dpt mengubat luka,sbb smpai skrg sy masih rs kerinduan pada Adik..mgkin sbb tu bila Apek pergi sy turut sama sedih sangat..skrg ni sy cuma fikir,adik ada tunggu kita di sana...Apek juga..sabar ye :(

aby said...

salam mm ..
14 bulan apek jadi penyeri hidup mm..
sekarang di dah balik ke pencipta nya ..
raya ke4 hari tu kucing aby yg nama tuti tu pun mati juga ... tk ada tanda2 kemurungan .. tau2 keras jer dlam cage ..( masukan cage sbb raya ) ..
banyak juga aby crita psl tuti kt entri yg lps ..

apapun semoga kedua dua mereka aman di sana ..

saya said...

sabarlah..saya pon btl2 terkejut bila baca. saya yang jauh ni pon terasa kehilangan apek. sayang apek sangat. saat2 mcm nilah saat yg paling saya tak boleh lalui. sedih. terus teringat pada budak2 saya yg lain yg dah pergi dulu. sabar ye. kenangan manis bersama akan sentiasa terpahat dalam ingatan. rip apek.. Love you so much.

ctpayong said...

baca separuh aje kena berhenti basuh muka. tulisan jadi tak nampak sebab airmata.

bertabahlah. kakCT juga pernah rasakan ini. memang Allah pinjamkan Apek sekejap untuk ubat suka lara.

Ms.fida said...

I'm crying T_T

Mijoe said...

sabar je la KK, lumrah la kalau kite menjaga jejebons ni, satu hari benda ni akan pasti berlaku...cuma bila dan bagaimana je yang kite tak tahu...

yang pasti, Apek dan semua meow sangat beruntung dapat mummy macam KK. Diorang semua menunggu KK di sana dengan gembira dan sentiasa doakan kesejahteraan KK!

Suara Kalbu said...

Akak nangis baca entry ni :-(

Semoga apek tenang di sana. Alhamdulillah dia dijaga mummy yg penyayang

Azreen Afiza said...

Salam takziah.

Baru dapat tahu yang Apek dah tak ada. Allah lebih sayangkan dia.

Tengok si Apek teringak kucing saya nama Emon aka Lemon di rumah.
Memang dah nangis dan rasa sebak sekali.Tabah & sabarlah.
Teringat kes Apek ni mengimbas cerita beberapa ekor anak bulus Reen yang juga pernah kena kes hit & run.
Moga Apek tenang di sana.Amin.

Danini Soffi said...

sedey nyerrr...:(