Wednesday, May 29, 2013

Mia, Juna & Andre







Camtu la telatah si Mia kalau dia datang rumah maklong. Kejenya asik dok bukak tutup pintu cage tu, dia sibok nak masuk kat dalam cage tuu...maklong tak bagi la kan. Tapi Mia pandai, bila bukak pintu cage tu Mia takan bagi Juna keluar. Bila Juna nak keluar dia akan hadang, "angan..angan...tup..tup!" sambil tutup pintu hehe..


Andre yang sakit kat atas tu Mia tak diusik. Maklong cakap, "jangan kacau Andre tau...dia sakit" Pastu Mia cakap, " iyan Ande...iyan Ande..." Kesian Andre katanya hehe..


Andre dah balik rumah mak dia dah. Busu cakap nak ambik hari Rabu tapi malam tadi dia dah datang ambik. Rindu la tu. Cakap kat Busu, Andre dah boleh bangun dan pusing badan sendiri, Andre dah semakin kuat. InsyaAllah Andre pasti boleh sembuh semula. Semangat Andre kuat!




Macam dah rasa rindu pulak dengan Andre. Selalu pagi-pagi bangun mesti tengok dia dulu, pagi tadi bangun pegi kat cage pastu tengok Andre takde, lupa pulak Andre dah balik hehe.. Selamat tinggal Andre, nanti kite jumpa lagi yer...

Wordless Wednesday : Hello!


Saturday, May 25, 2013

Semangat juang Andre


















Ini Andre. Andre ni kucing mak sedara mummy. Mummy panggil beliau Busu sebab beliau adalah makcik yang paling bongsu. Andre sebenarnya termakan racun. Tak tahu bagaimana tiba-tiba Busu perasan mulut Andre dah biru. Mungkin banyak jumlah racun yang dimakan, keadaan Andre amat teruk sekali, Andre kekejangan dan tak boleh makan hampir 3 minggu. Badannya jadi kurus tinggal tulang. Vet kata Andre boleh sembuh semula tetapi mengambil masa yang lama.


Sekarang Andre dah sembuh, Andre dah boleh makan minum dengan sendiri tetapi Andre masih belum boleh berjalan. Bayangkan lah Andre tak makan selama 3 minggu, badannya mengecut sehingga tinggal tulang. Tetapi Andre terus menunjukkan perubahan positif, semangat Andre kuat untuk terus hidup. Andre dah boleh mengangkat kepala, dan menjilat bulu walaupun mengigil-gigil nak mengawal pergerakkan. 


Ketika Busu telefon bertanya tempat boarding untuk Andre. Terus saya mintak busu hantar Andre ke rumah. Tak sampai hati saya mengenangkan Andre yang masih belum sihat. Pada mulanya Busu tak mahu sebab Busu sedia maklum keadaan saya, anak-anak saya yang ramai dan ada yang sakit memerlukan perhatian, Busu tak nak susahkan saya. Tapi saya memang bersungguh mahu menjaga Andre, saya mintak Busu hantar Andre pada saya. Ketika Busu datang menghantar Andre, Busu menangis sambil memeluk saya. Saya faham perasaan Busu. Saya katakan pada Busu supaya jangan terlalu risau, InsyaAllah saya boleh menjaga Andre.





Sekarang Andre berada di rumah mummy. Mungkin Andre akan berada di sini selama 5 hari. Andre berkongsi cage dengan Arjuna. Mummy bahagikan cage tu menjadi dua bahagian. Andre di atas dan Arjuna dibawah. Andre tak boleh berjalan jadi Andre akan poo pee di situ sahaja. Mummy cuma alaskan lampin pakai buang di bawah Andre. Arjuna berada di bawah untuk memudahkan dia keluar masuk dari cage tu. Setakat ni syukur alhamdulillah takde pape masalah. Semoga Andre selesa berada di sini dan terus memberikan perubahan yang positif.


Cepat sembuh Andre. You are an amazing fighter!

Thursday, May 23, 2013

Ada yakcakce!!













Selama ni kan Juna dok perati jer abang-abang ngan kakak-kakak dia keluar masuk ikut catflap tu. Sekarang Juna dah pandai mengintai ke luar dari catflap, dah pandai terkuis-kuis nak bukak pintu catflap. Catflap tu memang dah loose pon dek dilanda todak jejebon tiap saat dan ketika, kalau Juna tolak sikit guna kepala dia memang dah boleh terbukak pintu catflap tu.


Jadi mummy selalu sergah-sergah Juna bila dia pegi kat catflap tu, memang saje takut-takutkan dia. Bimbang juga kalau Juna pandai keluar ikut catflap tu, nak keluar memang senang tapi nak masuk mungkin agak susah sikit, sebab keluar pintu tu jer terus jumpa tangga. Jadi nak masuk macam kena melompat sikit, pasti sukar bagi Juna yang masih kecil.


Untuk keselamatan mummy hanya lepaskan Juna ketika mummy ada di rumah. Bila mummy keluar bekerja mummy akan tinggalkan Juna dalam cage. Bila kena tinggal dalam cage mulalah Juna buat muka sedih, keluar suara seksi serak basah dia tu.


Selalunya mummy akan settelkan semua, last sekali baru mummy masukkan Juna dalam cage pastu mummy tanak dah lalu-lalang kat depan cage tu. Sebab kann.. si Juna pandai betul buat hati mummy cair, dia akan tengok mummy berjalan sampai terpusing-pusing kepala pastu mengeow perlahan. Memang tak sampai hati lah, rasa macam nak masukkan jer dia dalam handbag bawak pegi keje. Bertuah betol budak Juna ni kan!

Tuesday, May 21, 2013

Sang Arjuna









Tengok! Juna pon konpius jantina dia, apatah lagi mummy. Mummy belek-belek rasa macam jantan, rasa laa...tapi tanak yakin sangat. Nama Arjuna tu memang untuk boy kan, tapi nama manja Juna. Mummy rasa nama Juna tu seswai untuk boy mahupon girl. Jadi nanti senang la kot kot tersilap jantina nama tu still boleh pakai. Bijak kan mummy..? ngeee......

Monday, May 20, 2013

Anak baru huhuu....

Assalammualaikum :)


Petang semalam tengah amik angin kat luar rumah dengan jejebon tetiba dengar sore budak kecik manangis. Mummy keluar lah sambil cari dari mana suara tu datang. Pastu tetiba nampak anak kucing muncul dari simpang empat depan rumah, menjerit sambil terkedek-kedek berlari atas jalan raya. Terkejut jugak dari mana pulak budak kecik ni muncul tetiba boleh ada kat atas jalan raya tu. Bila mummy panggil terus dia datang.



Tengok badan takde kesan cedera ke apa cuma kurus dan kotor terutama kat bahagian ekor dan kaki belakang.  Terus mummy bagi makan, habis semangkuk tu dia makan. Mesti dia kelaparan. Kesian betul mummy tengok, bayangkan kecik-kecik lagi terpaksa berlapar, ke sana ke mari mencari makan dengan perut kosong. Kita yang dah tua bangka ni pon tak tahan berlapar kan apalagi anak yang sekecil ini..




Lepas makan tu mummy mandikan, mandi dengan air suam dan aloe vera shampoo. Kotor kat ekor tu rupanya poop yang dah kering melekat kat situ. Mesti perutnya tak sedap mengutip makan yang bukan-bukan, poop pon jadi cair meleleh comot.





Kalau ikutkan memang tanak dah tambah, cukup lah yang ada ni. Tapi tulah bila dah nampak kat depan mata memang tak sanggup nak buat tak tahu. Kita tak mengutip dia pulak yang datang pada kite. Tapi takpelah mummy terima dengan hati terbuka. Mungkin Dia yang hantar si kecik ni pada mummy, untuk sama-sama berkongsi rezeki, untuk sentiasa merasa cukup dan bersyukur dengan semua rezeki yang diberi. InsyaAllah ada rezekinya pada si kecik ni :)




Budak kecik ni garang yg amat! Habis semua jejebon disemburnya. Suara tu kalau marah kemain bingit lagi menjerit. Sekor jebon pon tak berani nak dekat. Jangan kan nak berkenalan baru nak amik bau pon dah menyembur terpacak-pacak bulu si kecik nih. Sudahnya jejebon semua pakat duduk kat luar rumah malam tadi, dapat lah budak kecik ni conquer mummy sekor-sekor huhuhu...




haa...tengok! garang kan...memang garang giler ah! Kuku tu sentiasa jer keluar pastu tengok orang macam nak telan sambil menderam. Tapi rasanya berjaya la kot dia buat garang tu, jejebon semua kecut perut tengok budak kecik nih hehehe..



Oleh kerana budak ni garang yang amat, mummy bagi nama ARJUNA kat dia. Bagi dia slow-down sket, bagi dia jadi romantik sket HUAHUA. Nasib kamu la Juna...