Monday, September 30, 2013

Mandi longkang

Share


suka?

Mandi

Share











suka?

Friday, September 27, 2013

Jantan Sejati

Share










suka?

Thursday, September 26, 2013

Cari Nahas!

Share







|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V






suka?

Thursday, September 19, 2013

Bila Mia bercerita...

Share

















suka?

Wednesday, September 18, 2013

Comey tak?

Share







suka?

Thursday, September 12, 2013

Buah hati baru mummy

Share



Mummy dah tanya Juna. Juna kata Kirana girl. Juna kata, "tak guna la jadi jantan kalau tak kenal awek.." Makanya mummy percaya la cakap Juna. Kalau silap jugak, salah Juna bukan salah mummy ngeee...


Kesihatan Ki nampaknya semakin bertambah baik. Semalam mummy mandikan lagi Ki buat kali kedua. Mummy mandikan dengan air campuran cuka epal dan kemudian dibilas dengan air suam dan sedikit shampoo aloe vera. Kebanyakkan bahagian berkurap tu dah tertanggal, bahagian bekas kurap tu jadi licin botak tak berbulu. Lepas ni harap akan tumbuh bulu cantik, insyaAllah...


Cirit Ki pon dah baik. Masa baru bawak balik tu montot dan ekor Kiki melekat dengan poo kering kerana cirit. Anak sekecil tu makan mengutip entah apa-apa kan, mana tak meragam perutnya. Selain bagi ubat cacing dalam masa dua hari tu mummy cuma bagi Ki minum susu kambing (samada dicampur dgn kibbles atau minum begitu sahaja) empat kali sehari dan air minumannya pula mummy titiskan beberapa titis cuka epal di dalamnya.


Alhamdulillah nampak besar perubahan kesihatan Kiki. Ki dah tak cirit lagi, poo pon molek keluar seketul-seketul macam taik tikus ekeke... Ki juga semakin aktif walaupon satu kaki belakangnya, lembik. Tak pasti samada cacat dari lahir atau akibat kemalangan. Kalau kakinya tu tak patah mummy pasti ia boleh sembuh semula, insyaAllah..



Ki budak hitam legam buah hati baru mummy. Sebenarnya takde yang menarik pon pasal si Kiki nih. Dah la hitam, mata terbuntang, telinga capang, perutnya boncit dan berkaki kecil. Senang kata memang tak cantik, memang tak comel.


Tapi tak tahu lah... 
lagi tak sempurna lagi mummy sayang,
lagi banyak kekurangan lagi mummy kasih. 
mummy dah jatuh sayang pada budak itam ni, 
mummy dah jatuh kasih pada budak legam ni..


 



suka?

Wednesday, September 11, 2013

Wordless Wednesday : Pensan!

Share


suka?

Tuesday, September 10, 2013

Kirana legam

Share

Juna teruja sejak kehadiran Kirana. Tekun betul si Juna temankan Kirana kat depan cage tuh. Leka memandang adik hitam legam dia tu. Dikuis-kuis, dicuit-cuit tak sabar nak dapat main bersama. Tapi mummy kena asingkan Ki dulu, Ki masih dalam proses penyembuhan. Badan Ki berkurap tapi semalam lepas mandi, nampak Ki  dah kurang menggaru. Mungkin rasa lebih selesa, harap serasi lah krim herba yang mummy guna tu.


Pagi tadi mummy keluarkan Ki sekejap masa nak bersihkan cage. Tukar alas kain yang baru. Bila mummy nak basuh kain yang kotor tu tetiba ternampak cacing menguit-nguit. Cacing tu menguit, mummy melompat, cacing tu menguit mummy melompat aaaaaa....gelinya!!! Semalam kan mummy bagi ubat cacing, seperti yang dijangka cacingnya berjaya disingkirkan. Kat dlm litter tray pon mesti ada, tak berani nak tengok terus mummy buang semuanya huhuu...



Kirana breakfast kibbles EQ dan susu kambing. Hitam legam betol budak ni kan, bagi minum susu banyak-banyak biar putih sikit hehe...



Hitam sangat sampai Mia pon konpius hehehe!

suka?

Monday, September 9, 2013

Anak baru :)

Share
Assalammualaikum :)





Hitam hitam si tampuk manggis, sungguh pon hitam ku pandang manis. Mummy tak pasti budak ni manis, yang pasti comey hikhik!

Mummy jumpa budak kecik ni kat dalam bilik air tengah menjilat air dari lantai bilik air. Hibanya hati tengok budak ni minum air dari lantai tu. Tanya pada kakak cleaner kat sini, kucing mana pulak ni tetiba ada. Kata kakak tu baru kena buang. Alahai...



Mummy keluarkan kibbles dari dalam handbag tapi budak kecik ni takmo makan. Agaknya dah kenyang mengutip makan dari tadi. Perotnya pon buncit, cacing pon iyer jugak ni. Satu kaki belakangnya pulak macam sakit, tak pasti lah kenapa. Dia boleh berdiri dengan empat kaki tapi bila berjalan, kaki yg sakit tu diangkat ke atas. Jadinya dia cuma berjalan dengan tiga kaki sahaja.



Mummy tak pikir panjang dah. Terus masukkan budak ni dalam kotak bawak balik rumah. Badannya berkerak penuh dengan kurap. Mummy mandikan dengan air suam dan shampoo berubat, berkeping-keping kurap tu tanggal. Bulunya pon ikut tanggal.



Lepas mandi nampak botak kat tempat-tempat yg tertanggal bulu tu. Mummy letak krim herba, dan titiskan ubat mata. Ubat cacing habis pulak, petang karang sebelum balik kerja mummy nak singgah Vet beli. Buncit mengening perot budak kecik nih, mesti menguit-nguit cacing keluar nanti huhuu...



Hitam pekat melekat kan budak nih. Kalau kat tempat gelap ni memang tak nampak. Tanya kat Mia pon, Mia kata tikush hehehe... Jejebon kat rumah biasalah jakon bila ada budak baru. Memasing berkerumun jer depan cage. Si Juna yang nampak teruja sangat, dikuis-kuis budak kecik nih dari luar cage hehe..



Jadi kenalkan lah anak baru mummy, Kirana. Buat masa ni mummy panggil dia Ki jer...rasa macam jantan tapi tak tau lah kot esok lusa bertukar jantina ngee.... Kot-kot kalau betina boleh panggil Ana pulak hahahah!

suka?

Manjat

Share



Camni la bila time nak mandi, kretif jer memasing cari tempat sembunyi. Oneng ni suka sembunyi kat tempat-tempat tinggi menurun si Citam. Tapi Citam lagi hebat kadang sampai atas bumbung dia naik, sabo jelah... 



Ada sekor jebon nih, dia suka manjat kat tempat tinggi jugak tapi dia manjat lepas mandi. Lama-lama mummy perasan, tiap kali lepas mandi mesti budak ni duduk kat tempat tinggi, sehari semalam la dia kat atas tu. Yang lain manjat sebab nak larikan diri, yang ni lepas mandi baru naik tempat tinggi, pelik betul.







suka?