Thursday, February 27, 2014

Adu & Makcik Gemok

Share





suka?

Wednesday, February 26, 2014

Budak Penghisap Nenen

Share
Assalammualaikum & Selamat Pagi :)





Haa...siapa yang follow FB atau Instagram mummy mesti dah maklum kisah gambar ni. Budak Adu ni kan mummy paham la dia kecit lagi, tengah gian nak  menyusu. Asik menyondol jer cari tempat nak menyonyot, segala mende hidup dan mende tak hidup jadi mangsa Adudu.


Termasuk lah mummy, time ni tengah dok rilek-rilek tengok berita. Datang budak Adu ni dia naik atas riba mummy, memula menyonyot baju, pastu naik kat leher, pastu kat muka, hidung, pipi, bibir, telinga semua dinyonyotnya. Sampai kat kelopak mata punya lah lama dia menyoyot chot..chot! bunyi dia. Sampai keluar air mata mummy menahan sakit.






Dan inilah kesan dari nyoyotan si Adu. Sampai terbit darah dibuatnya, patut la sakit benor rasanya. Ni kalau orang nampak kata mummy tak bagi susu kat Adu pulak, macam kebulur benor. Padahal sehari sampai 4 5 kali mummy bagi susu. Pagi, tengahari, petang dan malam sebelum tidur itu yang wajib.


Puting botol susu pon sampai putus kena kunyah, ni bayangkan kat mata mummy...


Kalau tengok budak Adu ni asik mengiau jer, mummy bagi lagi. Makan pon dah makan, mummy bagi ikan dan ayam rebus. Tapi asik lah menyondol cari nenen, kalau menyondol kat abang-abang ngan kakak-kakak dia memang kena terajang lah jawabnya. Jadi mummy lah yang selalu jadi mangsa keadaan, kalau kat baju tu takde hal punya ini kat mata sampai berbekas pulak tu huhuu....



                         Now you see                                      Now you don't



Pagi tadi masa bersiap nak pergi keje, mummy termenung depan cermin. "Camana nak cover ni?" Nak pakai eye shadow mummy memang tak gheti. Last-last mummy tepek bedak banyak-banyak kat kelopak mata tu. Eh tapi ada jugak yang perasan! Pagi tadi sebelum pegi keje singgah rumah mak nak sarapan (alamak kantoi lak sarapan kat umah mak ekeke..) Pastu mak tegur, "kenapa mata ko tu..?" Adeh!


Nampaknya lepas ni mummy kena pastikan mata tidak berkelip ketika berurusan dengan orang kelak. Kang jangan tanya pulak kenapa mata mummy sentiasa terbeliak wuwuwuuu...*nanges!






BEWARE



BUDAK PENGHISAP NENEN!!

suka?

Monday, February 24, 2014

Lakonan Adu

Share







suka?

Sunday, February 23, 2014

Oh my Aduka!

Share







suka?

Saturday, February 22, 2014

Kirana berpantang

Share
Assalammualaikum...hehehe




Alhamdulillah dah selamat Kirana. Tak sangka anak mummy ni dah jadi anak dara sunti ehee... Pejam celik pejam celik lebih kurang 5 bulan dah Kirana bersama mummy.  Masa mummy jumpa Kirana dulu, mummy anggarkan Kirana ketika itu berusia satu atau dua bulan. Memang dah cukup umur untuk Kirana dikembirikan.


Kalau ikutkan mummy tak terfikir pon nak kembirikan Kirana cepat-cepat. Badan Iki pon kecil molek jer...masih baby pada mummy. Tapi di sebalik tubuh kecil moleknya tu, rupa-rupanya Kirana dah ada boipren! Kantoi berdating dengan mak, mak kata mak nampak Iki ngan kucing jantan hitam jiran kat belakang rumah. Kemain menggedik si Iki bergolek-golek depan kucing jantan tu. Mak kata, pandai pulak pilih boipren sama-sama hitam sama-sama legam ahaha!


Bila mak report dengan mummy tu, apa lagi mummy pon terus call vet set appointment untuk Kirana.  Hari Jumaat tarikh yang telah ditetapkan. Hari Khamis petang tu mummy potong kuku Iki, lepas tu mandikan Iki, lepas mandi bagi Iki makan. Petang tu last Iki makan selepas tu Iki kena puasa.


Hari Jumaat pukul 10.00 mummy hantar Iki ke klinik. Pukul 3 petang vet call kata dah boleh ambil Iki. Bila mummy sampai Iki dah pon sedar sepenuhnya. Vet pon dah bagi makan. Bila tengok Iki dah segar-bugar camtu lega hati mummy. Walaupon dah banyak pengalaman kembirikan kucing, perasaan risau tu tetap ada. Balik dari hantar kucing ke klinik, mummy kat rumah mesti berdebar-debar, mulut tak lepas berdoa moga dipermudahkan segala urusan, moga selamat semuanya. Syukur alhamdulillah, sepanjang mummy menjaga kucing dari tahun 2000 dan sebanyak 30+- ekor kucing yang mummy kembirikan, alhamdulillah takde berlaku apa-apa yang tidak diingini.




Sekarang ni Kirana dalam tempoh berpantang. Untuk sementara waktu Iki kena duduk dalam cage. Nak suruh share ngan Adu memang tak nak la dia kan. So mummy buat dua partition cage tu, Akiki kat atas Adudu kat bawah. Menderam-deram si Kiki hehe..sabar yer sayang dua tiga hari jer lagi.


suka?

Thursday, February 20, 2014

Menderam

Share









suka?

Wednesday, February 19, 2014

Tiga beradik

Share
Assalamualaikum & Salam Sejahtera




Ini Omel. Sekarang Omel tengah sakit, sakit mulut. Hampir sama sakitnya dengan Merah dulu. Omel menghadapi kesukaran untuk makan. Badannya juga semakin susut. Mummy terpaksa suap Omel makan kerana Omel tak mahu makan sendiri. Tapi syukurlah Omel masih boleh menelan makanan. Makanannya samada ayam atau ikan rebus yang diracik-racik. Omel tak boleh makan makanan yg diblender halus, kerana makanan tu akan melekat pada gusi dan akan menyebabkan rasa sakit. Jadi Omel hanya menelan makanannya.  Selain antibiotik mummy beri Omel Vetri DMG dan minyak Sabatussauda.



Sebenarnya ketiga-tiga beradik ni (Omel, Omot dan Oneng) menghidap penyakit yang sama. Yang pertama sekali kena adalah si Omot. Hampir 2 minggu Omot tak boleh makan. Sehingga badan Omot jadi kurus melidi. Vet cuma bagi ubat tahan sakit dan antibiotik. Habis ubat dimakan Omot masih sakit. Selepas tu mummy cuba bagi Vetri DMG dan jaga pemakanannya. Menu Omot cuma ayam atau ikan rebus dan a/d. Alhamdulillah...dengan izin Allah Omot sembuh.


Oneng pula boleh makan seperti biasa cuma ada kala-kalanya mulutnya akan sakit ketika dia sedang makan. Oneng tak sentiasa sakit seperti Omot dan Omel. Antara tiga beradik ni Oneng yang paling ringan sakitnya. Cuma yang peliknya mereka tiga beradik boleh mendapat sakit yang sama. Kalau nak kata pemakanan, sama jer mummy bagi makan kat semua anak-anak. Tak dibeza-bezakan, takde yang lebih takde yang kurang.


Omel cepat sembuh yer sayang...

Mummy pon tak pasti apa puncanya, walau apa pon yang mummy harapkan sekarang ni agar Omel boleh sembuh semula seperti sediakala.


suka?

Tuesday, February 18, 2014

Cerita Adu

Share
Assalammualaikum... Selamat pagi!!


Bebudak jebon kan semua merajuk sejak mummy amik si Adu. Petang semalam mummy balik keje macam biasa nak bagi makan kat jejebon semua. Sekor pon takde dalam rumah semua pakat-pakat takmo masuk rumah.


Bila mummy panggil soh masuk makan, ada la sekor dua yang masuk. Lepas makan terus keluar. Si Kirana langsung takmo masuk, bila mummy dukung bawak masuk dalam, letak jer terus mencicit keluar balik. Menderam-deram si Kirana, tak suka betul dia ngan Adu.


Dah lewat malam baru Iki masuk, itu pon sebab dah kelaparan. Mummy kunci cat flap tu tak bagi dia keluar, tapi tak sampai hati bila tengok Iki asik menyorok kat belakang langsir sambil menderam-deram. Last last mummy bukak jelah, kesian pulak tengok dia tension camtu. Mummy tengok Iki duduk kat stor belakang rumah tu, hmmm..takpelah dia kat situ.


Mummy sedih sebenarnya bila tengok anak-anak yang lain camtu. Macam kes si Arjuna masa kecik dulu laa...semua tanak kawan ngan dia tapi Juna ada abang Apek. Kirana pulak takde masalah langsung ngan jejebon masa mula-mula datang. Senang jer semua nak terima dia. Kes Adu ni pulak semua pakat-pakat pulaukan dia termasuk mummy sekali kena pulau huhuu..sedey. Harap sehari dua lagi elok lah jejebon ni semua, amin....













suka?

Monday, February 17, 2014

Jejebon dapat adik baru

Share
Assalammualaikum :)


Mummy nak share satu berita sebak, gembira sekaligus geram ngan korang ni. Korang nak tahu tak?? Kalau tanak tahu tak yah baca, kalau nak tahu sila teruskan membaca. Haa..poyo tak?? Poyo Momon dah jangkit kat mummy ngeee....


Camni ceritanya, pagi tadi macam biasa lepas settlekan jejebon. Kemas rumah lebih kurang, mummy pon terus bersiap nak pergi kerja. Lepas keluar bilik air tu, entah kenapa tetiba mummy terasa nak menjengah ke luar tingkap. Tiba-tiba satu objek hitam kecil bergerak-gerak atas jalan menangkap pandangan mummy.


Keadaan pagi tu agak gelap sebab lampu jalan depan rumah tu rosak. Bila mummy amati betul-betul, memang tak silap kata hati mummy ia adalah seekor anak kucing. Anak kucing tu umpama hilang arah berpusing-pusing kat tengah-tengah jalan tu. Mummy menjerit bila kenderaan lalu-lalang kat situ, kering darah! Mujur semua kenderaan nampak dan berjaya mengelak budak kecik tu.


Kalau ikutkan hati mummy, nak jer mummy berlari keluar amik budak kecik tu dengan tuala masih di badan. Mujur lah masih siuman ketika tu, macam lipas kudung mummy sarung baju sambil mulut sempat berdoa "Ya Allah selamatkan lah anak kecil itu, selamatkan lah Ya Allah.. selamatkan lah". 


Mummy terus pecut melompat turun tangga nak mendapatkan budak kecik tu. Sampai kat jalan tu, tiba-tiba budak kecik tu hilang. Dalam hati dah fikir yang bukan-bukan. Cari kat seberang jalan takde, jengok dalam longkang pon takde. Rupa-rupanya budak kecik tu ada kat timbunan sampah sebelah tong sampah sedang menghidu-hidu plastik sampah kat situ. Terus mummy angkat "kamu lapar yer...meh ikut mummy balik yer.."



kelaparan kesian....budak kecik ni makan ayam dan baby carrot rebus

dah wangi dah bersih, tak padan kecik taik tinge setimbun!

Mummy sempat bawak budak ni pegi vet tengahari tadi. Takde kutu, takde kurap cuma mata tu berair. Dah letak ubat mata dah makan ubat cacing. Moga membesar kuat dan sihat yer sayang...


Jadi mummy perkenalkan anak baru mummy....


panggilan manja Adu. Dah ada lagu rasmi okk....


"Adu sayang...Adu kasih...mummy dah geram nak kunyah kamu.. 
Adu usah... Adu engkau... cuba cuba nak elak!" 
(sila nyanyi mengikut tempo lagu Aduh! dari Ajai) 

suka?

Monday, February 10, 2014

Gendut

Share






suka?

SUPERCAT SPRAY

Share
Assalammualaikum :)


Apa khabar mama papa kucing semua? Hari ni mummy nak berkongsi satu produk yg best kebabom! Pertama kali terpandang mummy terus teruja nak mencuba. SEBAB produk ni sangat dekatttt di hati mummy ahaks!

Nak tahu produk apa?? Haa…meh sini mummy citer. Memperkenalkan....



SUPERCAT BATH SPRAY!!




Sedia maklum kan setiap minggu mummy akan mandikan jejebon. Dengan menggunakan SuperCat Bath Spray ni keje memandikan jejebon menjadi lebih mudah! Jimat masa dan tenaga. Takde lah rasa macam nak patah pinggang tiap kali selesai mandikan para jejebon ni semua. Mummy cuma perlu spraykan sahaja. SUKA! SUKA!


Jejebon ni walau dah terbiasa dimandikan tetap lah teserlah ketidaksukaan pada aktiviti mandi itu. Nama pon kucing kan, mereka memang tak sukakan air. Jadi dengan menggunakan SuperCat Bath Spray ni tak perlu lah jejebon ni mandi sehingga basah lencun. Mummy cuma perlu spray, ratakan dan biarkan kering. Amat mudah! 



Apa itu SuperCat Bath Spray?

SuperCat Spray adalah cecair bagi membersihkan badan dan bulu kucing. Ianya telah diformulasikan oleh Dr. Harley Farmer (Pakar Veterinar dan Virologist) yang menggunakan teknologi daripada UK. SuperCat Spray merupakan produk muslim dan mendapat pengiktirafan HALAL U.K


SuperCat Spray juga bertindak sebagi antivirus, antibakteria, antifungus, antikutu dan antihama. Ianya amat selamat kerana tiada bahan kimia atau bahan beracun kerana dihasilkan dari ekstrak tumbuhan dan mesra alam. Tidak juga mengandungi alcohol.


Dan yang bestnya SuperCat Spray juga dapat membantu dalam penyembuhan luka, dengan menghalang jangkitan dari berlaku (bunuh kuman). Untuk luka bernanah atau kurap hanya perlu semburkan di tempat bermasalah 2-3 kali sehari. Untuk penggunaan harian sembur, ratakan dan biarkan kering. Bagi masalah kutu setelah kering sikat bulu kucing utk mengeluarkan kutu yang mati. Semburkan sekerap mungkin, teruskan penggunaan sehingga kucing bebas dari telur kutu. 


Super Cat Bat Spray juga boleh digunakan ke atas haiwan lain seperti anjing, hamster, arnab, sugarglider  dan sebagainya.


SuperCat Bath Spray amat amat sesuai bagi mereka yang membela kucing secara indoor. Yang bela indoor-outdoor macam mummy ni pon sesuai juga. Cuma SuperCat Bath Spray ni tak boleh lah nak menghilangkan kesan kotor pada bulu kucing. Tapi bila dah guna SuperCat Bath Spray ni, tak perlu lah mummy mandikan jejebon tetiap minggu, sebulan 2 atau 3 kali sudah memadai.


Contoh macam Si Teteh mummy tu, yang sentiasa comot. Muka bercompang-camping, badan bercalar-balar macam askar balik berperang sentiasa. Kalau si Teteh tu memang wajib dimandikan, lepas mandi keringkan bulu baru mummy spray dengan SuperCat ni. Bersih bersinar-sinar jadinya si Teteh kehkeh…


Satu lagi bila tiba musim hujan. Time tu mummy memang tak mandikan lah jejebon bimbang terkena selsema.  Mummy  cuma lap-lap dengan towel basah atau wet tissue sahaja. Sebab jejebon ni dah terbiasa mandi, bila tak mandi tu nanti mulalah memasing tergaru-garu tak selesa. Tapi dengan adanya SuperCat Bath Spray ni memang seswai sangat lah! Tak perlu nak risau lagi mummy cuma spray spray sahaja. Baunya juga harum tidak terlalu wangi yang menusuk hidung. Mummy suka!


Jadi kepada mama papa kucing yang berminat dengan SuperCat Bath Spray ni boleh klik link INI atau FB untuk keterangan lanjut. Mereka yang terawal mendapatkan SuperCat Bath Spray ini akan menerima SuperCat Antimicrobial Spray yang boleh disemburkan pada sebarang permukaan seperti sangkar kucing, litter tray, sofa, carpet juga di dalam kereta. Ia bertindak sebagai disinfectant.


Beli 1 SuperCat Bath Spray (bernilai RM59) dapat 1 SuperCat Antimicrobial Spray (bernilai RM69) dengan hanya RM99.00 (SM) RM109.00 (Sabah/Sarawak) Free Postage. 





SUPERCAT BATH SPRAY!!
“Tak perlu mandi, spray aje.”


KUTU lari. 
VIRUS mati. 
HAMA tiada lagi. 
LUKA  sembuh. 
KURAP  hilang. 



suka?