Thursday, May 26, 2016

Hal anak-anak

Share
Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca :)

Semoga semua dalam keadaan sihat sejahtera. Mummy dan jejebon juga sihat-sihat semuanya. Mummy mohon maaf kerana menyepikan diri. Agak sibuk dengan kerja sambil-sambil memujuk hati dan mengumpul kembali semangat yang hilang.

Macam-macam hal berlaku. Lepas kepergian Mon, MinTomin kelihatan murung. Bertambah-tambahlah sedih mummy bila tengok Min bergitu. Vet kata Min tak pape cuma ada demam sikit. Harap-harap camtulah. Mummy macam dah trauma bila anak-anak sakit ni. Hati tu bimbang sentiasa. Risau kalau-kalau perkara yang lebih buruk terjadi.



Tapi bila mummy fikir-fikirkan takde paedahnya asik nak berfikiran negatif aje, fikir yang bukan-bukan pastu risau sedih memanjang. Kang lama-lama mummy pulak yang jadik sakit. Mummy buat jelah yang terbaik. Nak manfaatkan setiap saat sementara mereka masih bersama mummy agar andai suatu masa mereka pergi takde satu pon perkara yang mummy kesalkan kerana mummy tahu mummy dah buat sehabis baik.


Mungkin MinTomin juga sedih dengan kepergian Mon. Mummy pon taknak lah sedih lama-lama. Mummy nak beri lebih perhatian pada anak-anak yang tinggal. Alhamdulillah Min dah semakin sihat. Mujur kakak Damia sentiasa ada bersama Min :)


Kisah Si Arjuna pula, anak jantan sekor ni kejanya merayap saje. Tiba-tiba Juna balik dengan air liur menjejes. Mummy terus dapat agak Juna mungkin tercekik tulang, sebab Juna ni memang suka mengutip sisa makanan. Macam kat rumah ni tak cukup makan jer kan, geram betul dengan budak sekor nih.




Bila bawak ke vet memang tepat sangkaan mummy. Vet kata ada beberapa tulang kecil melekat pada gusi belah atas gigi Juna berkemungkinan tulang dari ikan kecil. Entah dari mana lah si Juna mengutip ikan-ikan tu haihh..anak..anak...


Balik dari vet senang hati tido terlentang cenggitu kann. Macam tak bersalahhh jek..puas hati la tu buat mummy risau. Budak bertuah! Macam ni lah hal anak-anak. Tak habis-habis lepas sekor sekor buat mummy risau. Tabahlah duhai hati...kuatlah wahai sang jantung huhuu...


Pada tarikh 17/05/2016 pula mummy dapat anak baru. Dua ekor anak kucing comel jatuh tergolek dari kereta yang berada betul-betul di hadapan kereta mummy ketika sedang memandu. Seekor tak bernasib baik kerana dilanggar kereta tersebut dan seekor lagi sempat mummy selamatkan.

Seumur hidup ini kali pertama kejadian seumpama ini berlaku di depan mata, terkejut jangan cakap. Mummy dok terpekik terlolong dalam kereta tu.. rasa macam nak meletup jantung ni. Tak pasti jika anak kucing malang tu kepunyaan pemilik kereta tu ataupun cuma kucing liar yang suka bermain dan bersembunyi di celah-celah bawah bahagian kereta.

"Ello! Nama caye Dohan.."

Kenalkan ini Johan. Joe joey johannn...cenggitu haa mummy dok panggil dia. Tapi budak ni pelat dia tak pandai sebut Johan tu yang jadik Dohan hehe..

Sekarang ni Johan selamat berada bersama mummy. Lepas kejadian tu, sehari semalam si Johan ni mengigil tak mahu makan atau minum. Dia punya mengigil tu sampai giginya berlaga berbunyik-bunyik. Kesian betul mummy tengok. Mummy letak Johan dalam kotak tutup dengan towel dalam cage sebab Johan terlalu takut dan dia perlu tempat untuk membolehkan dia bersembunyi.

Tapi sekarang ni dah hilang dah trauma dia, rumah tu dah jadik dia yang punya. Jejebon yang lain macam biasalah bila ada adik baru. Memasing merajuk membawa diri tak nak masuk dalam rumah. Lebih-lebih lagi bila tengok si Johan ni dah macam toyol berlari terkinja-kinja keliling rumah, lagi meluatlah jejebon ni menengoknya, memasing menyembur-nyembur dah rope ulor. Hai lantak la situ...mummy bior jer. Time makan kang terpaksa la mummy carik sekor-sekor, pujuk-pujuk, sayang-sayang, peluk-peluk sebelum bagi makan. Harap tak lama lah rajuk jejebon ni...jenuh nak pujuk sekor-sekor tau!

suka?

3comments: