Sunday, September 17, 2017

Kisah Si Kemetot, Pinkerbell

Assalammualaikum...
Salam Sejahtera...
Salam 1Malaysia...
Salam Hormat....
Ya Sallim Sallim Sallimna...Sallim Sallim Dinana...Ada yang hitam ada yang putih..Zahirnya Dia menciptakan kita berbezaaa... Ok stop! naik syeh pulak 😁


Hari ni mummy nak kongsi berita terkini, keluarga meowwmania menerima kehadiran jebon baru. Jebon berbulu kembang, coat tiga kaler dengan muka seram tapi comel! Kalo dah nama koceng tuu semuanya comel yer dak ahaks!


Citernya camni, hari Khamis (14/09/2017) yang lepas mummy kan balik keje awal jam 3.30 petang. Balik rumah tu biasa la golek-golek dulu dengan jejebon, lepas asar tu mummy keluar pegi Econsave nak beli barang dapur sikit. Mummy keluar sekejap jer dalam setengah jam camtu, balik rumah masa parking kereta mummy nampak si Dohan kembang-kembang bulu berdiri kat tingkap. Apsal pelik benor kelaku si Dohan tu.., dalam hati mummy berkata.


Keluar kereta mummy terus dapatkan Dohan, mummy dukung Dohan, mummy tanya Dohan..kamu ni kenapa?? Dohan tak layan pon mummy, mata Dohan masih tertumpu pada gerobok kasut yang terletak di sebelah tingkap tadi. Bila mummy tengok betul-betul kat atas gerobok kasut tu rupa-rupanya ada makhluk berbulu sedang merenung mummy. Kusss smangat! Tanjat mummy..tak perasan langsung ada anak kucing kat situ. Elok jer duduk baring kat atas gobok kasut tu, sikit pon tak takut.


Gerobok kasut tu tinggi agak sukar untuk anak kucing tu memanjat sendiri, mummy agak ada orang dengan sengaja letakkan kat situ. Mummy cari-cari jugak kot ada lagi adik-beradik yang lain kat situ, tapi takde..memang dia sekor-sekor jer yang ditinggalkan kat situ.


Tengok gaya memang kucing bela, dah biasa dalam rumah dan tak takut orang. Kucing comel camni pon orang buang haihh... Badan pon elok berisi takde la kurus kering cam tak makan, cuma mata sakit, banyak taik mata tapi tak serius. Bulu dia agak kotor dan tak terurus, bila mummy bagi makan elok jer dia makan. Mummy belek-belek badan, nampak semua elok, badan pon sihat tak demam so mummy amik keputusan untuk mandikan dia. Lepas mandi keringkan bulu, mummy letak ubat mata dan spray SK Organic Supplement dalam mulut dia. Dua hari lepas tu, dah elok dah mata budak ni, alhamdulillah..


Hari pertama tu satu malam budak ni menangis, tengah makan pon menangis sambil makan sambil mulut berbunyik2..kesian sangat. Kot cari mak dia ke..cari adik-badik dia agaknya. Jejebon yang lain biasa la bila suara budak ni dah bergema satu rumah, memasing angkat kaki lah. Jejebon kata, muka budak ni menyeramkan macam Annabelle. So mummy dapat idea, mummy namakan budak ni Pinkerbell sebab mummy suka Pink dan Bell tu panggilan manja untuk dia 😁






Maka hari ini setelah tiga hari duduk dengan mummy, dah keluar la tanduk si Pinkerbell ni. Berlari keliling rumah macam kena kejor antu, bergayut kat langsir, panjat tingkap, kejor jejebon, kacau jejebon makan tak padan kemetot! Bertambah meluatlah jejebon dengan adik barunya 😅


Bertabah lah wahai jejebon sekalian..dengan mummy sekali kena bertabah sebab tukang menyepah rumah dah bertambah lagi sekor 😭


Sunday, September 10, 2017

TOLONG.. TOLONG KEMBIRI/ KASI/ MANDULKAN HAIWAN PELIHARAAN ANDA

Mummy nak cerita tentang satu situasi yang berlaku pada salah seorang kenalan baik mummy. Mummy namakan sebagai Si A. Beliau sudah berumahtangga dengan tiga orang cahaya mata. Bekerjaya dengan jawatan besar. Si A adalah seorang pencinta kucing. Di rumahnya ada lebih kurang tiga puluh ekor kucing yang kesemuanya diletakkan di dalam sangkar besar.


Kami jarang bertemu tapi sesekali berjumpa kami akan berkongsi dan bertukar-tukar cerita mengenai kisah kucing masing-masing. Walaupun begitu satu-satunya perkara yang mummy kurang setuju dengan Si A adalah beliau ni tidak mengkasikan kucing-kucing peliharaannya. Bila mummy tanya kenapa, si A akan kata kesian sakit atau kesian haiwan pon ada nafsu. Mummy jelaskan pada Si A, proses mengkasikan kucing bukan sesuatu yang kejam. Proses pengkasian hanya melibatkan pembedahan kecil pd perut kucing betina, dan bagi kucing jantan pula hanya belahan kecil dibuat untuk membuang kedua-dua testikal sahaja. Dan lagi ia dilakukan pada kucing dalam keadaan tidak sedar, makanya kucing tidak akan merasa sakit. Dan kita kena ingat bahawa haiwan ni tidak berakal makanya haiwan tiada nafsu. Haiwan hanya mengawan kerana hormon, sebab tu haiwan mengawan ni ada musim bukan sepanjang masa atau mengikut kehendak nafsu sebab haiwan TIADA nafsu tidak seperti manusia.


Menurut fatwa yang dikeluarkan pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada tahun 2002 berkaitan pemandulan dan pengembirian kucing dan anjing, hukumnya adalah DIHARUSKAN dengan sebab-sebab tertentu demi menjaga kemaslahatan ummah seperti faktor kesihatan dan menjaga kebajikan haiwan tersebut dan masyarakat.




Berdasarkan hujah anggota Majlis Ulama Kanan Arab Saudi, Al-Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaimin yang bermaksud: “Adapun mengkasi haiwan, hukumnya adalah harus jika ada maslahat bagaimanapun, mestilah menggunakan proses-proses yang dapat mengelakkan daripada menyakiti haiwan tersebut.” (Liqa al-Bab al-Maftuh 15/37)

Beliau juga menyentuh tentang pengkasian kucing yang bermaksud: “Jika kucing itu banyak dan menyusahkan manakala proses mengkasi tidak memudaratkan, ia tidak mengapa kerana mengkasi dalam keadaan ini lebih baik daripada membunuh haiwan itu selepas ia diciptakan oleh Allah, adapun jika jumlah kucing itu tidak banyak dan tidak menyusahkan, mudah-mudahan membiarkan ia berkembang adalah lebih baik.” (Fatwa Islamiyah 4/448).


Selain untuk mengawal pembiakkan dan mengelakkan populasi yang tidak terkawal pengkasian kucing juga mempunyai pelbagai kebaikan atau kelebihan pada kesihatan kucing itu sendiri. Quality over quantity, kita tidak akan mampu nak menjaga kesemua haiwan peliharaan kite setelah mereka beranak-pinak nanti. PERCAYALAH





Tapi apa pon yang mummy sampaikan pada Si A bagai mencurah air di daun keladi, umpama angin lalu. Satu-satunya jawapan yang keluar dari mulut Si A adalah KESIAN. Walaupon kami berkawan baik, mummy gagal untuk menimbulkan kesedaran pada Si A. Itulah yang mummy kesalkan sebab Si A bukannya tak mampu untuk mengkasikan kucing-kucingnya tetapi dia tak mahu 😔


Baru-baru ini Si A menefon mummy, dalam keadaan sedih beliau bercerita pada mummy bahawa suaminya jatuh sakit, sakit yang agak kronik maka suaminya tidak lagi boleh bekerja. Dan sekarang segala urusan dari hal rumahtangga, hal anak-anak dan juga kucing peliharaannya terpaksa dilakukan sendiri. Dua anaknya masih bersekolah rendah dan seorang masih kecil disamping menjaga suami yang sakit, mummy dapat bayangkan keadaan Si A. Air mata mummy tumpah bila Si A mengatakan dia tak mampu lagi nak menjaga kucing-kucingnya. Si A bertanya pada mummy apa yang harus dilakukan pada kesemua kucing-kucingnya. Si A kata yang beliau amat sayang pada kucing-kucingnya tapi keadaan amat mendesak untuk beliau melepaskan semua kucing-kucingnya. Mummy?? Mummy dilanda kemurungan, murung sangat sangat. Mummy simpati dengan apa yang berlaku, dalam masa yang sama tak banyak yang mummy dapat bantu 😢


Dengan situasi macam ni, mummy suka nak pesan dengan kawan-kawan kucing sekalian...janganlah bertangguh untuk mengkasikan/kembirikan haiwan peliharaan masing-masing. Dan berpada-pada lah dalam membela haiwan peliharaan, kena keraskan hati ukurkan dengan kemampuan diri kita sendiri dan lagi kita tak tahu apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Tolong jangan salah faham dengan mummy,  kos penjagaan dan rawatan kucing amat tinggi ada masanya ia mencapai tahap di luar kemampuan kita dan ketika itu tiada sesiapa yang boleh membantu kita.


Bila terlalu banyak kucing dalam jagaan sehingga membebankan akan berlaku pengabaian. Bela banyak-banyak tapi keadaan kesihatan kucing tak terjaga, bila kucing sakit kita tak mampu nak bawa ke klinik, tak mampu nak dapatkan rawatan, jalan terakhir bila keadaan mendesak terpaksa buang kucing tu kat pasar, kat kedai makan, dah menyusahkan dan jadi masalah orang lain pula. Daripada nak kumpul pahala dapat dosa pula. Maksud mummy di sini,  jangan lah sampai ia menjadi beban sehingga menjejaskan kualiti hidup bukan sahaja pada haiwan peliharaan kita tapi pada diri kita sendiri. Mummy yakin dan pasti kita semua nak berikan yang terbaik utk haiwan peliharaan masing-masing.


Mummy sendiri pada suatu masa dulu pernah menjaga hampir tiga puluh ekor kucing dalam satu-satu masa. Banyak yang perlu dikorbankan, masa, tenaga, wang ringgit untuk menyediakan makanan yang terbaik, tempat tinggal yang bersih dan selesa dan rawatan ketika mereka sakit. Pernah dalam satu masa beberapa ekor kucing jatuh sakit serentak, nak biarkan memang tak sampai hati. Mummy jenis tak pandai nak meminta-minta, sedaya upaya mummy nak cuba usaha sendiri. Terpaksa keluarkan tabung simpanan, terpaksa gesek kad kredit. Berhutang untuk mendapatkan rawatan untuk kucing kesayangan, orang yang tak paham mungkin akan kata kite gila...tapi itulah realitinya. Tapi Allah tu Maha Adil, mungkin niat kita cuma nak bantu seekor kucing tapi Allah permudahkan, Alhamdulillah ada saja rezeki, sihat tubuh badan tu pon rezeki yang Allah bagi, dapat kerja dapat cari duit dan dapat bayar balik hutang-piutang sampai selesai. Alhamdulillah... Mummy yakin ramai antara rakan-rakan kucing mummy juga pernah mengalami situasi yang sama seperti ini, moga kita sentiasa diberi ketabahan dan kemudahan dalam menghadapi dugaan-dugaan seperti ini, aamiin...


Tu yang bila ada orang kata bela kucing tu senang, mummy cuma tersenyum pahit sebab susah-payah semua tu kite tak cerita kat orang. Hanya orang-orang yang merasa jer tahu perasaannya, tahu susah-payahnya, tahu pengorbanan yang terpaksa kita lakukan. Sebab tu juga penting untuk kita tahu kemampuan kita. Kita nak sediakan kehidupan yang selesa dan memberi yang terbaik untuk haiwan peliharaan kita dan diri kita sendiri. Tuan kucing yang happy akan melahirkan haiwan peliharaannya yang happy eh! HEHE.. Dan begitulah disebaliknya, Wallahu A'lam...



Sunday, August 27, 2017

RIP Manis~

26 OGOS 2017
S A B T U
6:50 PM




"Sesungguhnya Kami Adalah Milik Allah 
dan kepada-Nya lah Kami Kembali"

Sunday, June 18, 2017

TRAGEDI 20 RAMADHAN

KHAMIS
15 JUN 2017
20 RAMADHAN 1438


Lagi 10 hari jer nak raya. Mummy tak duga perkara sedih akan berlaku. Mummy kehilangan AnjeTanje pada hari itu. Anje hilang.


Mummy yakin ada yang berkenan dengan Anje sebab Anje comel. Tubuhnya bulat pejal dengan bulu yang gebu. Matanya cerdik bercahaya dan perilakunya yang lincah pasti mengundang senyum tawa sesiapa yang melihatnya.


Doa dan harapan mummy pada tuan baru Anje agar dapat menjaga Anje sebaiknya. Curahkan kasih sayang tanpa syarat pada Anje mummy. Cuma itu yang mummy pinta..


Ajam sedar kehilangan Anje. Ajam juga tercari-cari kelibat Anje. Selama ini segalanya dibuat bersama Anje, makan bersama, main bersama, tidur bersama. Pada hari itu Ajam cuma baring bersedih sendiri. Ajam tak mahu makan Ajam tak mahu bermain. Jelas kelihatan Ajam bersedih dengan ketiadaan Anje, menambah lagi kesedihan di hati mummy..


Sehari semalam air mata tumpah. Mummy tak mahu menangis, mummy nak jadi kuat tapi mummy tak mampu nak tahan air mata. Tiap kali mummy tengok Ajam pasti air mata tumpah lagi. Setiap pelusuk rumah mengingatkan mummy pada keletah Anje. Anje suka tidur sini.. Anje suka main ni.. Anje suka itu.. Anje suka ini... Mummy jaga Ajam&Anje sejak mereka belum pon membuka mata, sejak tali pusat masih melekat, segala memori itu terimbas kembali dalam fikiran mummy..  Berderai air mata mummy... Mummy ambil wuduk mummy solat hajat mummy mohon Allah berikan yang terbaik untuk Anje, apa-apa saja asalkan yang terbaik untuk Anje. Mummy redha, mummy doakan keselamatan semua anak-anak mummy, mummy harapkan kegembiraan untuk mereka semua dan akhir sekali mummy mohon kekuatan untuk diri mummy.




















Sunday, April 9, 2017

Tips Penjagaan Anak Kucing Yatim Piatu

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Eh! ada orang ker?? hehe..takpe takpe mummy saje nak simpan pengalaman menjaga Ajam&Anje kat dalam blog ni. Kot sesape yg follow mummy di Facebook atau Instagram maklum la mummy ada anak kecik sekarang ni hehe..Ajam&Anje dua hekor anak yatim piatu yang ditinggalkan ibu.

AjamKojam & AnjeTanje

 masa ambik budak dua hekor ni belum bukak mata lagi,
tali pusat pon masih melekat




So mummy nak share sikit la pengalaman sepanjang menjaga anak kucing yatim piatu ni. Kot kot ada yang berhajat mencari tips leh la baca, tak banyak sikit harap dapat membantu yerk..

~~~

Dalam tempoh masa empat minggu pertama anak kucing bergantung sepenuhnya kepada ibunya untuk hidup. Berikut adalah tips mummy cuba meniru perlakuan ibu kucing terhadap babynya :

1) Sediakan tempat yang selesa untuk anak kucing.
Seperti kotak atau bekas yang dialas dengan kain tebal. Anak kucing amat mudah kesejukkan dan mengalami hipotermia.  Seeloknya tempat yang disedikan perlu hangat. Maka kite boleh gunakan pad pemanas atau botol air panas yang dibalut dgn kain.

Jika menggunakan pad pemanas laraskan suhu yang sesuai. Jika menggunakan botol air panas pastikan dibalut dgn kain tebal agar tidak terlalu panas. Pastikan ada tempat yang luas agar anak kucing boleh bergerak ke tempat lain jika merasa terlalu panas.


Heating Pad ni mummy beli kat Lazada harga tak ingat tapi tak sampai duaploh hengget la..suhunya boleh dilaraskan. Atas heating pad ni mummy alaskan lagi kain yang lembut supaya Ajam&Anje selesa. Alas kain perlu kerap digantikan utk mengekalkan kebersihan jangan lah sampai seminggu guna alas yg sama. Macam mummy sehari dua kali mummy akan tukar alas kain yang baru.


Badan anak kucing tidak ada lemak untuk mengekalkan suhu badan, ia bergantung sepenuhnya pada ibu untuk menghangatkannya.  Kite boleh gunakan stokin yang diubahsuai dan dijadikan baju untuk membantu mengekalkan suhu badan anak kucing.




Masa ni Ajam&Anje dah beso dah. Walau dah beso bila time hari hujan tu mummy pakaikan jugak, saje jer sebab Ajam&Anje pon nampak selesa bila dipakaikan sweater stokin tu hehe..


2) Susu formula khas untuk anak kucing (lactose-free milk)
Susu lembu tak boleh yer.. Susu mesti suam jgn terlalu panas atau sejuk (boleh kembung). Macam mummy biasanya akan bancuh susu dalam bekas lain dulu, kacau sampai susu jadi suam baru masukkan dlm botol susu.


Mummy bagi Ajam&Anje susu Tasty Milk Pure Goat Milk ni,
harganya RM20 untuk 200g

Thermos flask ni amat penting untuk simpan air panas, wajib ada.

Posisi menyusukan anak kucing perutnya mesti di bawah yer sama seperti anak kucing menyusu dgn ibunya, jangan baringkan macam baby manusia pulak. Dan jangan sekali-kali picit botol susu utk bagi cepat habis, biar anak kucing tu menghisap dgn sendirinya. Jika menggunakan picagari titiskan perlahan-lahan dalam mulut anak kucing. Lepas susu tepuk badan dan gosok perut anak kucing perlahan-lahan supaya dia sendawa.

Anak kucing yang belum mencapai usia 3 minggu tidak boleh berak atau kencing dengan sendirinya. Maka setiap kali lepas menyusu, anak kucing perlu dirangsang untuk membuang. Biasanya si ibu akan menjilat kemaluan anaknya untuk merangsang proses pengkumuhan. Kite boleh menirunya dengan menggunakan tisu atau bebola kapas yang dibasahkan dengan air suam, gosok perlahan-lahan pada kemaluan anak kucing sehinga dia berak atau kencing. Proses ini penting. Jika rangsangan tidak diberikan pundi kencing akan bengkak dan sakit bila sakit anak kucing akan kurang minum susu dan menjadi lemah.

Berikut adalah anggaran umur dan pemberian susu kepada anak kucing :

Umur 1 minggu - mata masih tertutup rapat - tali pusat masih ada
Umur 1-2 minggu - kelopak mata mula terbuka - tali pusat sudah tertanggal
Umur >2 minggu - mata terbuka

Umur 1 minggu -- susu formula -- 3-4ml -- setiap 2-3 jam
Umur 2 minggu -- susu formula -- 5-6ml -- setiap 3 jam
Umur 3-4 minggu -- susu formula -- 12-18ml -- setiap 4 jam
Umur >4 minggu -- susu formula + makanan -- 12-18ml -- setiap 8 jam

ni adalah anggaran sahaja, bergantung kepada kucing jugak macam Ajam kurang menyusu tapi Anje kuat menyusu jadi untuk Anje mummy akan lebihkan sikit susunya

Pada umur 4-6 minggu anak kucing boleh mula diberikan makanan separa pejal atau kibbles khas untuk baby cat.

Wetfood Whiskas Junior dan kibbles Wahre Liebe

Biasanya mummy akan rendam dulu kibbles tu untuk bagi dia lembut sikit, wetfood tu campur sekali dalam kibbles. Tengok nanti berselera si Ajam&Anje makan, nom..nom..nom bunyik dia hehe..


Dan pada usia ini anak kucing perlu diajar menggunakan litter box. Boleh pilih samada nak gunakan pasir, wood pallet atau crystal. Mummy guna surat khabar lama jer hehe..  Surat kabar tu carik kecik-kecik then letak dalam litter tray. Cara nak ajar anak kucing supaya dia membuang dalam litter tray tu mudah saje. Kan setiap kali lepas menyusu kite akan lap montot dia guna tisu kan, so tisu tu campak jer dalam litter tray. InsyaAllah tahu lah anak kucing tu nanti bahawasanya itu adalah 'tandas' mereka.

Litter tray dorang kenalah rajin bersihkan. Macam mummy guna surat kabar so tiap kali lepas dorang poo mesti mummy akan buang dan gantikan baru. Sebabnya tengah kecik gitu memang tengah aktif bermain, silap haribulan dorang bergumpal kat dalam litter tray tu...udah bergelumang dengan najis pulakk..haru dibuatnya.


Pet wipes ni pon penting. Mummy gunakan untuk bersihkan Ajam&Anje, bersihkan litter tray, bersihkan cage dan bersihkan toys dorang. Pet wipes ni mummy beli kat Mr.DIY, murah aje..

Rubber glove pon penting jugak. Mummy pakai masa nak menjalankan tugas sebagai pencacai najis jejebon huhuu... Kena pakai untuk jaga kebersihan dan kesihatan diri sendiri, kalau sendiri malas nak jaga kang sakit jangan salahkan kucing pulakk..



Tengok..dah angkat beg nak pergi kerja pon sempat lagi jadi pencacai, sebab nampak AnjeTanje tengah memerut so tunggu sekejap nak tukar surat kabar baru hehe..


Ajam&Anje pandai menggunakan litter box sejak berusia 3 minggu lagi, tertongeng-tonggeng dia memanjat litter box tu, walaupon susah Ajam&Anje tetap berusaha poo pee dalam litter box. Ajam&Anje memang cerdik!

Anak kucing boleh berhenti menyusu pada usia 6 minggu. Pada usia ini kesemua giginya telah tumbuh, warna mata juga akan berubah daripada biru kepada warna kekal. Susu tu kalau taknak bagi dalam botol boleh letak dalam kibbles.

Si Ajam&Anje ni dah berusia 48 hari, kalau ikut dah boleh berhenti menyusu. Tapi dorang ni kalau tak dapat isap botol menjerit-jerit macam kena dera. Gigi dah penuh, tajam pulak tu tak lama lagi memang bocor lah puting susu tu.



Sekian dulu tips perkongsian mummy, harap dapat membantu pada sesiapa yang berhajat. Semoga bermanfaat hendaknya.


xoxo
mak jebon